2021 delas Svenska SEO-priset ut för tredje året i rad, och i år har stora delar av juryn förnyats. Ett utav de nya stjärnskotten i juryn är Ann Gustavsson som kommer ifrån den prisvinnande digitala byrån Bluebird Media. Ann har arbetat med SEO sedan 2018 och har erfarenhet av att arbeta med globala och skandinaviska varumärken med komplexa SEO-utmaningar. För Ann känns det viktigt att kunna bidra med sin SEO-kompetens i väl behövda sammanhang som Svenska SEO-priset.
SEO är en komplex process som mer och mer sträcker sig bortom det traditionella textsöket. Det är kul att uppmärksamma dem som lyckats med konsten att skapa förutsättningar för en sajt som presterar både i det organiska söket, ger en utmärkt användarupplevelse och stöttar andra trafikanskaffningskanaler. Att leda med exempel inspirerar förhoppningsvis även andra att optimera sina hemsidor med målet om att ge användarna en ännu bättre upplevelse online.
Jag tycker att KICKS är ett mycket bra exempel på en omniaktör som gjort ett fantastiskt jobb. De tappade 60% av alla butikskunder då pandemin slog till men ställde blixtsnabbt om och satsade på det digitala kundmötet. De ökade marknadsinvesteringar, personaliserade onlineupplevelsen, effektiviserade kundservice online, erbjöd bättre betal- och leveranslösningar – både i butik och online – samt vidareutvecklade hemsidan med ny design och funktionalitet. De lyckades även flytta personal från fysisk butik till e-handelslager, och räddade på så vis jobb. Resultatet blev en 63-procentig online-tillväxt med stärkt lönsamhet. De hoppade dessutom tidigt på trenden med live-shopping och lanserar inom kort KICKS Beauty Talks – ett community och go-to destination för beauty-fantaster, vilket positionerar dem i framkant både gällande teknisk utveckling och inom skönhetsvärlden.
Även Nordic Choice Hotels tycker jag har gjort ett imponerande jobb gällande att ställa om och möta en ny efterfrågan. Det rådde en hel del osäkerhet under förra sommaren kring hur och om vi skulle ha möjlighet att resa. Nordic Choice Hotels lanserade då bland annat ett semesterpaket där 2 personer fick obegränsade hotellnätter på valfritt hotell i Norden under en tvåmånadersperiod för totalt 25.000kr. På så vis erbjöd de gästerna en flexibilitet som annars inte hade varit möjlig till ett sådant fördelaktigt pris. Samtidigt fick de god publicitet som genererade refererande länkar från starka domäner.
User Research. Ta inte förgivet att search intent eller sökbeteende (eller köpbeteende heller för den delen) ser likadan ut på samtliga marknader och att det räcker med att översätta allt innehåll till lokala språk för att sedan “sökordsoptimera”. Det kan ta dig en bit på vägen, men inte till er fulla potential. Det krävs en gedigen marknads- och användaranalys. Ta insikter från andra avdelningar och tänk utanför SEO-boxen.
Commercial Viability Analysis. Hur kommersiellt gångbar är den nya marknaden för SEO? Hur ser konkurrensen ut i SERPen? Är SEO verkligen rätt kanal att börja med eller bör vi börja med paid och därefter bygga upp SEOn? Frågor som bör undersökas för att försäkra er om att ni lägger krutet där det kommer göra störst skillnad under varumärkets första tid på den nya marknaden.
Brand Equity & SEO. Att jobba varumärkesbyggande med SEO är något jag uppfattar att många nedprioriterar i och med att det kan vara lite mer kostsamt att exempelvis ta fram innehåll som författats av experter. Tänk upper-funnel och långsiktigt. Investera i en grym Copywriter som känner till den lokala marknaden utan och innan för att vinna förtroende, bygga varumärke och ge användarna av siten en grym användarupplevelse.
Utöver de ovan tre rådet vill jag även poängtera vikten av att optimera för användaren & samtliga trafikanskaffningskanaler. Oavsett om du expanderar till nya marknader eller ej egentligen. Producera innehåll som du vet att din målgrupp finner värde i, och presentera det på ett sätt som du vet når fram till den på bästa sätt. SEO handlar inte om “sökordsoptimering”, utan om att förstå din målgrupp, dess beteende och efterfrågan online för att därefter serva den på bästa sätt. SEO ska aldrig skötas i silos. SEO handlar till stor del om analys och att ge insikter till UX designers och Copywriters i deras jobb att skapa landningssidor som både möter search intent och konverterar – oavsett vilken kanal trafiken kommer från.
Jag skulle gärna vilja utmana Sveriges e-handelsexperter ytterligare, och ser gärna kategorier som inte bara utgår från segment utan även mer specifika prestationer. Exempelvis “Bästa organiska tillväxten av länkprofil” – där man kostnads- och resurseffektivt jobbat med strategiskt länkbygge i kombination med andra marknadsaktiviteter – eller “Bästa Internationella expansion med hjälp av SEO”, “Bästa tekniska innovation/utveckling” eller “Bästa Online Brand entity”.