close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Vi vill inspirera fler bolag att satsa på SEO

    Björn Bydén, Head of SEO på Pineberry

    Björn Bydén är den sjätte jurymedlemmen i Svenska SEO-priset 2021. Han har flera års erfarenhet av SEO och ansvarar numera för SEO-leveransen på den prestigefyllda specialistbyrån Pineberry. Som Head of SEO på Pineberry ställs Björn dagligen inför SEO-utmaningar gällande teknik, innehåll och länkar.

    Varför behövs Svenska SEO-priset?

    Det är ett roligt sätt att synliggöra människorna bakom de fina SEO-resultat som görs på många håll. Förhoppningsvis kan priset och uppmärksamheten det ger också inspirera fler företag att satsa mer på SEO.

    Vilken är den största SEO-trenden som företag behöver ha koll på under 2021?

    Många företag, särskilt inom e-handel, är extremt gynnade av den accelererade digitaliseringen som skett det senaste året. 

    Alla som jobbar med SEO märker det bland annat på att det googlas så otroligt mycket mer nu än någonsin förut. 

    En effekt av detta är att även sajter som försämrat sin organiska synlighet på Google kan slå såväl trafik- som försäljningsrekord – eftersom sökvolymerna är så pass mycket högre än tidigare.

    Vi har valt att benämna det här fenomenet coronadoping

    Coronadoping kan skapa en falsk trygghet hos företag som inte har full koll på sin närvaro på Google. Vissa företag kan tro att de har gjort bra SEO – fast det istället är världen runtom dem som förändrats till deras fördel.

    Hade dessa företag fokuserat på att förbättra sin organiska synlighet på Google, istället för att ta den för given, hade de kunnat drivit ännu mer trafik och intäkt från SEO än vad de nu har gjort.

    Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

    Jag tycker alla företag som drabbats av corona men lyckats ställa om sin affär genom att möta potentiella besökares nya sökbeteenden förtjänar att hyllas.

    Sedan har alla företag som dedikerat fortsatt arbeta för att öka sin organiska synlighet, trots att de gynnats av coronadoping, verkligen gjort det bra.

    Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

    Din teknik är skalbar – på gott och på ont. Det som hämmar din SEO i Sverige kommer hämma dina organiska möjligheter på Google på andra marknader. Se till att du har en sajt som är så tekniskt fulländad som möjligt innan du expanderar. Det gör att du kan skala upp allt så mycket snabbare.

    Google är väldigt användarfokuserade och du behöver i de flesta segment lokalisera ditt innehåll för att fånga upp det lokala sökbeteendet. Slarva inte med ditt innehåll – och låt det föregås av en gedigen sökordsanalys för att få de bästa förutsättningarna att ranka.

    Till sist, se till att ha en lanseringsstrategi för att maximera PR-effekterna när du går in på en ny marknad. Det kan generera många bra lokala länkar in till sajten.

    Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

    Det vore roligt med kategorier som fokuserar på olika aspekter av SEO-arbetet. Till exempel prisa den digital PR-kampanj som genererat flest kvalitativa länkar eller hylla den sajt som har lyckats bäst med sin OnSerp-optimering.

    Dela: