close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Christer Pettersson, Chief Customer Acquisition, Bluestep Bank

    Vi har förmånen att välkomna ingen mindre än Christer Pettersson som jurymedlem för Svenska SEO-priset 2023. Christer har med sina 25 år i branschen särskilt stor erfarenhet av att hantera olika företags digitala närvaro. Utöver sin yrkesmässiga bana har Christer ett stort intresse för SEO. Till vardags arbetar Christer som Chief Customer Acquisition på Bluestep Bank, där ansvaret kretsar kring att leda det operativa arbetet med Bluestep Banks digitala närvaro och digitala inflöde av kunder.

    I urval har Christer tidigare arbetat som marknadschef på IDG Sweden, som onlinechef på Eniro och E-handelschef på Arvato. Christer har även varit på Hultafors Group och nordisk e-handelschef på Apollo Travel Group. Christer upptäckte SEO i början av 2000-talet, när det fortfarande fanns ett antal internationella sökmotorer som Altavista och Yahoo och lokala sökmotorer som Evreka och Kvasir att förhålla sig till – inte bara Google. 

    På frågan om varför Christer är intresserad av SEO, svarar Christer att det är en väldigt bra fråga som kräver lite eftertanke. Christer har hållit på med SEO och content marketing i många år nu och det beror på tre saker: 1. Den stora potentialen om man lyckas; 2. att det till syvende och sist, om man har allt annat på plats som struktur och teknik, handlar om riktigt bra och relevant innehåll (vilket Christer brinner för) och 3. att det är ett rörligt mål och en bransch som aldrig står still, det finns alltid nytt att lära och nytt att testa.

    Varför behövs Svenska SEO-priset?

    Christer tycker att alla branscher förtjänar ett fint pris för fina prestationer som även kan sporra och inspirera andra att lära sig nytt och utvecklas. Christer ser ett behov av ständigt lärande inom SEO, som verkligen är ett rörligt mål. Det är viktigt med en arena där man ser att det händer saker och Svenska SEO-priset låter oss synliggöra andra SEO:are och vad de gör bra. Christer tycker även att det är intressant att titta på resultaten som Svenska SEO-priset summerar från år till år, där vi har möjlighet att identifiera trender.

    Vilken är den största SEO-trender som företag behöver ha koll på under 2023?

    Den utan tvekan största trenden just nu är generativ AI där nya Google håller på att ta form. Det kommer att bli intressant att följa hur förändringen kommer att förändra SEO, troligtvis blir det mer framåtriktad SEO när sökresan utspelar sig ännu mer hos Google istället för på sajterna, berättar Christer. 

    Christer kommer som nämnt från contenthållet, och tror alltid på högkvalitativt content. I och med förändringen som kommer med generativ AI, blir det lättare att skapa volym på content genom ChatGPT, tex. Här är det viktigt att belysa betydelsen av att fortsätta med insiktsfullt, kvalitativt content och att behålla spetsen i contentproduktionen. Vidare tror Christer på vikten av att bygga en plattform utanför den egna sajten. Plattformen kan se olika ut, ett företag som Skincity tex omdefinierade hela e-handeln inom sitt segment genom sena öppettider och personliga tester. Där lyckades Skincity bygga total auktoritet inom hudvårdskategorin och fick väldigt mycket välförtjänt extern exponering. 

    Slutsatsen som Christer förmedlar är att satsa på att bli en auktoritet inom sitt område. Detta görs alltså genom att skapa relevanta samarbeten som sannolikt leder till att varumärket syns i rätt sammanhang vid rätt tillfälle där det känns meningsfullt. Vidare skulle vi kunna se en förflyttning av det traditionella off-site SEO-arbetet, där vi som SEO:are omdefinierar det operativa arbetet och går från länkjagande till mer sofistiskterat och engagerat uppsökande av omnämningar.

    Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

    En bransch som imponerat de senaste åren är apoteksvaror, där det råder tuff konkurrens och som tydligt eldat på kreativiteten och skapandet av relevant innehåll runt de produkter som erbjuds. Så det är en bransch där det finns många duktiga aktörer. Sen har Christer tidigare imponerats av digitala utmanare i traditionella branscher, som till exempel Lavendla som gjort det bra genom att satsa på relevant och innehåll och SEO och på det sättet fått bättre synlighet än betydligt mer etablerade företag

    Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

    1. Tänk holistiskt och stort! Skaffa en digital plattform på varje marknad som ni vill in på. Hitta rätt samarbeten, gör PR och få till närvaro på en lokalt förankrad marknadsplats. Med andra ord, gör flera saker samtidigt för största effekt.
    2. Högkvalitativt content gäller på varje ny marknad. Ska du in på en ny marknad, behövs lokalt och språkligt bra innehåll för att inge förtroende.
    3. Börja med att besvara frågan – hur kan jag skapa förtroende på en ny marknad? Gå med i en lokal organisation, få någon badge eller certifikat och se till att synas på Amazon. Säkerställ att ert varumärke är med i de sammanhang där andra e-handlare syns – för att förmedla “det här är ett seriöst bolag som jag kan lita på” mot konsument.

    Vilken ny kategori vill du ha med i år?

    I år skulle Christer önska sig en B2B-kategori. Sen tycker han att “Årets SEO-insats” är spännande då den är ganska bred. Här kan det vara någon person som har gjort bra content, migrerat sin sajt eller gjort någon funktion på sin sajt som gjort stort genomslag. Den här kategorin öppnar upp för att fånga SEO-insatser utöver det traditionella.

    Dela: