Vi välkomnar Christian Furtenback till jurybordet 2022. Christian är tidigare vinnare av Svenska SEO-priset 2020 i kategorin Finans & Försäkring med Folksams SEO-resultat. Under 2020 engagerade Christian sig i tvärfunktionellt arbete inom Folksams organisation, där ambitionen var att samla medarbetare från flertalet avdelningen till ett gemensamt team kallas “Digital försäljning”. Konceptet visade sig vara en framgångsfaktor för Folksams organiskt trafikutveckling och ledde således till vinsten i sin kategori. Därefter lämnade Christian inhouse-rollen på Folksam och gick över till byråsidan, nämligen Dentsu Performance, på vilken han idag ansvarar för SEO-teamet. I år tar Christian plats i juryn för Svenska SEO-priset och kommer att bedöma årets bidrag ur ett SEO-perspektiv. Vi säger hej till Christian och låter honom berätta om vikten av Svenska SEO-priset, SEO-trender samt SEO-tips.
SEO är en unik typ av marknadsföring där vi ser många intressenter och personer inblandade, därför måste SEO-grenen belysas så att alla intressenter lär sig mer om SEO. Det är viktigt att lyfta de företag som har lyckats med SEO-insatser och låta dem delge sina insikter för maximal kunskapsspridning.
Google MUM är intressant just nu (MUM är en förkortning av Multitask Unified Model)
Besvara frågor har alltid varit viktigt, men nu ser vi att Google får fortsatt ökad semantisk förståelse för video och språk
Vad innebär det här för oss som arbetar med SEO? Ännu mer tyngdvikt på avsändarens intention. Mer innehåll där det behövs och mindre innehåll där det stör. För en e-handlare – mindre innehåll, och för tex kunskapssökningar – mer innehåll.
Förra året var ett extremt år sökvolymsmässigt, men i år ser jag företag som syns bra men samtidigt minskar i trafik. Vi ser effekten av den sk “corona dopingen” först nu. Vidare vill jag inte lyfta något specifikt bolag.
Ser gärna en kategori för Årets Migrering nästa år.