close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Sälj & SEO: en oslagbar kombination

    Att kombinera försäljning med SEO visade sig vara en lyckosam kombination för Elias Högberg. Elias kommer från början från försäljning och marknadsföring men insåg när han arbetade som marknadsförare att han inte förstod hur Google fungerar, men att han samtidigt var tvungen att finnas där. Elias studerade B2B-försäljning vid IHM samt SEO på Medieinstitutet.

    Under tiden var Elias tanke att djupdyka inom SEO, men det skulle bara vara en “tillfällig grej” för att sedan gå till en bred roll inom e-handel. Olyckligt, eller lyckligt nog, fastnade Elias där någonstans i SEO-träsket vilket resulterade i en fortsatt karriär inom SEO. Elias har en gedigen SEO-bakgrund, där han bland annat agerat Head of SEO på Web Guide Partner och SEO-specialist på sökbyrån 56k Digital. Elias är numera frilanskonsult i det egna bolaget där han har möjlighet att praktisera sina kunskaper genererade av en perfekt kombination av traditionell marknadsföring och SEO.

    Varför behövs Svenska SEO-priset?

    SEO är extremt viktigt men har stått i skuggan av andra marknadsföringskanaler under lång tid och inte uppmärksammats tillräckligt, menar Elias. 

    Vi ser att guldägg och liknande priser delas ut för enskilda kampanjer men saknade samtidigt ett pris för SEO vilket är underligt med tanke på att SEO är grundbulten i onlinestrategi.

    Svenska SEO-priset låter oss lyfta SEO till ytan för allmänheten, vilket troligtvis leder till ett större erkännande och mer credd, säger Elias.

    Vilken är den största SEO-trenden som företag behöver ha koll på under 2023?

    Elias tycker att vi alla bör följa utvecklingen för Google, där vi antar att Googles stora mål att bygga en svarsmaskin istället för sökmotor där AI spelar en avgörande roll. Beroende på vilken nisch man tittar på kommer vi att se en påverkan på hur sökresultaten förändras och det här måste vi ha koll på. 

    Det blir mycket experimenterande under 2023. Det gäller att vara på tårna och inte bara att tänka på länkar, fortsätter Elias.

    Elias lyfter också vikten av hur vi ska mäta trafiken på ett optimalt sätt framöver, givet sökresultatens förändring. Det kommer sannolikt att bli svårare att mäta organisk trafik, menar han. 

    Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

    Elias tycker att det har hänt många bra grejer på Aftonbladet.se, framförallt inom Google Discover och Google News. Aftonbladet är en stor organisation med många instanser men SEO har fått växa sig stark inom organisationen och fått ta en viktig roll vilket har gett resultat på den organiska trafiken.

    Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

    Om du ska expandera en befintlig e-handel till en ny marknad, håll koll på SEO-hygienfaktorer.

    1. Se över kategoristrukturen och säkerställ att den är riktigt bra.
      Se till att ni inte sitter med 8 olika sajter och sidmallar, utan säkerställ att ni jobbar effektivt med sidmallar.
    2. Lokalisering i varje land. Erbjud rätt språk och äkta innehåll mot den nya målgruppen, använd språkstyrning mot Google och följ upp ranking i varje land för att ta reda på om det rätt sidor som rankar i respektive land.
    1. Gör väldigt noggrann research på konkurrensen och marknaden i helhet. Elias tror att många SEO:are missar att göra avvägningen av marknadens tillgängliga sökvolym jämfört med förväntad konkurrens. Det kan vara bättre att satsa på Finland istället för Tyskland tex. Det köpta söket är ett bra sätt att lära sig hur den nya marknaden tar emot produkten. Att använda Google Ads blir helt enkelt ditt sätt att testa marknaden på ett effektivt sätt!

    Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

    Elias skulle gärna se en kategori kallad “Katalogsajter” som Ratsit, Hitta, Eniro, Allabolag, Bolagsfakta etc skulle kunna vara nominerad i. Det som är intressant för den här typen av nomineringar är att alla har i grunden samma typ av information att presentera.

    Dela: