Att kombinera försäljning med SEO visade sig vara en lyckosam kombination för Elias Högberg. Elias kommer från början från försäljning och marknadsföring men insåg när han arbetade som marknadsförare att han inte förstod hur Google fungerar, men att han samtidigt var tvungen att finnas där. Elias studerade B2B-försäljning vid IHM samt SEO på Medieinstitutet.
Under tiden var Elias tanke att djupdyka inom SEO, men det skulle bara vara en “tillfällig grej” för att sedan gå till en bred roll inom e-handel. Olyckligt, eller lyckligt nog, fastnade Elias där någonstans i SEO-träsket vilket resulterade i en fortsatt karriär inom SEO. Elias har en gedigen SEO-bakgrund, där han bland annat agerat Head of SEO på Web Guide Partner och SEO-specialist på sökbyrån 56k Digital. Elias är numera frilanskonsult i det egna bolaget där han har möjlighet att praktisera sina kunskaper genererade av en perfekt kombination av traditionell marknadsföring och SEO.
SEO är extremt viktigt men har stått i skuggan av andra marknadsföringskanaler under lång tid och inte uppmärksammats tillräckligt, menar Elias.
Vi ser att guldägg och liknande priser delas ut för enskilda kampanjer men saknade samtidigt ett pris för SEO vilket är underligt med tanke på att SEO är grundbulten i onlinestrategi.
Svenska SEO-priset låter oss lyfta SEO till ytan för allmänheten, vilket troligtvis leder till ett större erkännande och mer credd, säger Elias.
Elias tycker att vi alla bör följa utvecklingen för Google, där vi antar att Googles stora mål att bygga en svarsmaskin istället för sökmotor där AI spelar en avgörande roll. Beroende på vilken nisch man tittar på kommer vi att se en påverkan på hur sökresultaten förändras och det här måste vi ha koll på.
Det blir mycket experimenterande under 2023. Det gäller att vara på tårna och inte bara att tänka på länkar, fortsätter Elias.
Elias lyfter också vikten av hur vi ska mäta trafiken på ett optimalt sätt framöver, givet sökresultatens förändring. Det kommer sannolikt att bli svårare att mäta organisk trafik, menar han.
Elias tycker att det har hänt många bra grejer på Aftonbladet.se, framförallt inom Google Discover och Google News. Aftonbladet är en stor organisation med många instanser men SEO har fått växa sig stark inom organisationen och fått ta en viktig roll vilket har gett resultat på den organiska trafiken.
Om du ska expandera en befintlig e-handel till en ny marknad, håll koll på SEO-hygienfaktorer.
Elias skulle gärna se en kategori kallad “Katalogsajter” som Ratsit, Hitta, Eniro, Allabolag, Bolagsfakta etc skulle kunna vara nominerad i. Det som är intressant för den här typen av nomineringar är att alla har i grunden samma typ av information att presentera.