Emilia Nilsson brinner för datadriven marknadsföring och att använda data för att lösa problem. Hon är specialiserad på SEO i kombination med Webbanalys. Emilia har praktisk erfarenhet från inhouse men har större delen av sitt yrkesliv jobbat som konsult på byråsidan. År 2012 startade hon som konsult i egen regi samtidigt som hon utbildade sig till onlinemarknadsförare på Medieinstitutet. I bagaget har hon sedan tidigare programmering vid KTH och konstruktion vid Nackademin. Emilia har för nuvarande rollen som Partner & Head of SEO på RAW Digital. RAW Digital har hon varit med och byggt upp de senaste 7 åren, där de gått från 2 till 11 anställda och vunnit prestigefyllda priser så som iAB Sweden Mixx Awards 2019.
Det uppmuntrar till en standard som är högre och tydligare än den som finns idag. Dessutom finns det inte så många tävlingar som uppmuntrar SEO och speciellt inte i Sverige, så det känns extra välkommet att kunna lyfta talanger och bra resultat.
Jag tycker se en trend med att fler B2B-företag satsar på SEO i Sverige, vilket är väldigt roligt. I USA och andra mer digitalt mogna länder är SEO redan givet, nu känns det som att det börja röra sig även här. Kanske är det tack vare andra digitala marknadstrender som Account based marketing och Inbound.
1. Tänk långsiktigt – gör inte snabba lösningar för att ni vill lansera fort. Som att exempelvis inte översätta till lokala språk och ha allt på engelska, det kommer inte löna sig för varken SEO eller köpt annonsering.
2. Hreflang – ranka rätt för rätt land och språk.
3. Tvångsredirecta inte! Skippa att tvinga användaren till ett språk eller en del av webbsidan, man ska kunna komma åt webbsidan oberoende till var man är i världen.
Bästa plattform hade varit intressant ur det svenska marknadsperspektivet, även bästa SEO-verktyg. Men även mer nischade områden inom B2B.