Emma Josefsson tar plats vid jurybordet för Svenska SEO-priset 2022. Emma har arbetat med SEO sedan 2014 där hon påbörjade sin karriär på sökbyrån KliKKi, varefter Emma tog klivet inhouse för att styra upp TUI Sverige och TUI Nordics SEO-arbete.
Att jobba med strukturerad data och längre, bättre content tror jag kommer bli ännu viktigare i år sett till kommande algoritmförändringar.
Utmärkande på senare år har väl varit att en viss typ av sajter, som tex krisinformation.se och folkhalsomyndigheten.se blivit allt “viktigare” utefter vad som hänt i världen (först pandemin och nu kriget i Ukraina). Seo-mässigt såklart också många företags väg tillbaka efter pandemin men inget specifikt som jag tänkt på.
Översätt inte bara. Lokalisera innehållet! Utgå från analyser per marknad, inte en enda global. Strukturera sajterna efter vad som syns i analysen, inte nödvändigtvis likadant för alla marknader. Utgå från data som kommer in (tex Google Analytics, Google Search Console) – våga göra annorlunda och förändra utifrån den, per land. Glöm inte href.
Saknar ingen kategori i nuläget.