close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Vi vill sporra folk att jobba mer med SEO

    Emma Josefsson, Senior SEO Specialist @ Zettle by Paypal

    Emma Josefsson tar plats vid jurybordet för Svenska SEO-priset 2022. Emma har arbetat med SEO sedan 2014 där hon påbörjade sin karriär på sökbyrån KliKKi, varefter Emma tog klivet inhouse för att styra upp TUI Sverige och TUI Nordics SEO-arbete. 

    Varför behövs Svenska SEO-priset?

    • För att sporra folk att jobba mer med sin optimering.
    • För att lyfta fram de som idag gör ett bra jobb med SEO.
    • Generellt för att uppmärksamma SEO, vad det är och att/varför det behövs.

    Vilken är den största SEO-trenden som företag behöver ha koll på under 2022?

    Att jobba med strukturerad data och längre, bättre content tror jag kommer bli ännu viktigare i år sett till kommande algoritmförändringar. 

    Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

    Utmärkande på senare år har väl varit att en viss typ av sajter, som tex krisinformation.se och folkhalsomyndigheten.se blivit allt “viktigare” utefter vad som hänt i världen (först pandemin och nu kriget i Ukraina). Seo-mässigt såklart också många företags väg tillbaka efter pandemin men inget specifikt som jag tänkt på.

    Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

    Översätt inte bara. Lokalisera innehållet! Utgå från analyser per marknad, inte en enda global. Strukturera sajterna efter vad som syns i analysen, inte nödvändigtvis likadant för alla marknader. Utgå från data som kommer in (tex Google Analytics, Google Search Console) – våga göra annorlunda och förändra utifrån den, per land. Glöm inte href.

    Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

    Saknar ingen kategori i nuläget.

    Dela: