
Fedja Porobic är en utav 7 jurymedlemmar för Svenska SEO-priset 2020. Till vardags är Fedja ansvarig för Growth på Desifer med en imponerande bakgrund inom e-handel och sök sedan 2010.
Är det inte uppenbart? För att uppmärksamma allt det hårda jobb som företag och byråer gör runt om i landet varje år såklart!
Svårt då det finns SÅ MÅNGA, jag kanske ska göra några slagningar men spontant tycker jag vetapotek.se har tagit marknadsandelar och vuxit starkt. Troligtvis har de gjort det via SEO i en lågmarginalbransch. Inet.se har också utmärkt sig särskilt under året, och definitivt även Gardenstore.se och Hemmy.se.
Generellt är mitt tips att arbeta experiment drivet. Börja litet, mät och följ upp men skala det som verkligen fungerar. Annars är mina tre SEO-tips:
Bonustips är att man verkligen ska tänka på laddtider, det spelar mindre roll i en region som Stockholm men om man tex ska nå ut till konsumenter i Italien behöver man PÅ RIKTIGT ha koll på sin sajthastighet och primärt fokusera på mobilhastigheten.
Jag hade velat se en separat övergripande nivå för bästa sajt / bästa raket (nykomling) och inte enbart på kategorinivå. Jag förstår varför det är på kategorinivå men rent marknadsföringsmässigt är det roligare för vinnaren av SEO priset om man “vunnit” det. Man borde sen skapa en videointervju och lägga upp en mini-content serie ihop med vinnaren + bjuda in personen som arbetat på den sajten i juryn året därpå som “hedersjury” medlem.