Henrik Vikström har med sina 16 års erfarenhet av SEO tagit plats som Ordförande i juryn för sjätte året i rad för Svenska SEO-priset 2024. Henrik menar att SEO fortfarande är en extremt viktig pusselbit i marknadsföringen för många bolag – ibland kan SEO även vara det centrala navet som driver internationell tillväxt. Det har Henrik under åren sett flertalet exempel på, till exempel KRY, Footway och Partykungen. Budskapet är tydligt – investera långsiktigt i SEO för att maximera din marknadsbudget.
Det känns helt rätt att vi kör Svenska SEO-priset i igen. Vi vill uppnå en kontinuitet för att lyfta fram de som gör ett bra jobb och satsar på SEO, även i dessa tuffa tider. Syftet är att givetvis att uppmärksamma duktiga SEO:are och bolag som satsar lyckat på SEO, men även att dra lärdomar och delge branschen de insikter man kan få kring hur man lyckas med SEO.
Nytt för i år är juryuppställningen, där vi har valt att smalna av och satsa på spetskompetens. Vi har enbart inkluderat SEO:are och minskat antalet jurymedlemmar. I juryn sitter Sveriges absolut bästa SEO:are med spridd kompetens från delvis byråsidan men även från inhouse-hållet. Det känns viktigt att ha en god variation för att kunna få perspektiv på datan som vi samlar in.
Inom SEO händer det saker precis dagligen, vi ser uppdatering och nya tekniker vilket ger oss fint underlag att bedöma svenska sajters utveckling inom SEO. Vi kan även se att svenska sajter står sig bra internationellt – vi presterar bra inom SEO. Därför har vi i år har vi utökat antalet kategorier. Vi har till exempel lagt till kategorin “Social impact” och “Årets raket”. Ytterligare ett tungt argument för att fortsätta belysa SEO-branschen är de ökade klickpriserna i Google Ads. SEO står sig starkare och starkare som kanal sett till avkastning per investerad krona. Alla marknadschefer bör känna till SEO som en viktig marknadsföringskanal, det är ett budskap som vi kommer att se till att sprida framöver.
Vi ser att allt fler branscher som är historiskt traditionella vad gäller marknadsföring, går mer digitalt. Ett exempel på en sådan bransch är t.ex. hantverkstjänster. Därför hade det varit roligt med en specifik kategori för just den branschen, där vi kan ta med rörmokare, takläggare och snickare som gör ett fantastiskt SEO-jobb.