close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Svenska SEO-priset samlar SEO-communityt

    Johan Peuron har en plats i juryn för Svenska SEO-priset 2023. Johan började med SEO 2007, då på Relevant Traffic (som sedan köptes av Web Guide Partner). Johan jobbade inledningsvis med onlinegambling-sajter vilket resulterade i en flytt till Malta där Johan tillbringade ett år. 2013 började han arbeta på Curamando, där hans roll numera består av ansvaret för ett SEO-team på totalt 29 personer i Sverige och Norge. I rollen fokuserar Johan på kompetensutveckling för sina personalgrupper och är därför mindre operativ med SEO men rycker givetvis in när behovet finns. Varmt välkommen till juryn för Svenska SEO-priset 2023!

    Varför behövs Svenska SEO-priset?

    Johan tycker att det är bra att SEO-yrket uppmärksammas genom Svenska SEO-priset, inte minst då SEO har förändrats en hel del senaste åren. 

    Om vi blickar tillbaka till år 2007, när Johan började arbeta med SEO, fanns det enbart runt 10 SEO:are i hela Sverige, till att det idag finns mer uttalade och dedikerade SEO-roller på de flesta stora företag. 

    SEO är inte en liten grej som görs på sidan av en verksamhet, utan SEO har kommit att utvecklas till en extremt viktig kanal. SEO är numera den största trafikkanalen, och det måste uppmärksammas, menar Johan. 

    Det kan vi göra genom att prata om SEO mer och oftare, och framförallt prata om SEO specifikt för Sverige, då det redan finns forum för SEO i UK, US och på andra större marknader.

    Johan menar också att det finns ett värde i att dela ut Svenska SEO-priset då det möjliggör att vi samlar SEO-communityn. Johan tycker att det är viktigt att alla inom SEO i Sverige ska kunna vara kompisar, för att kunna dela erfarenheter, träffa branschkollegor och driva branschen framåt.

    Vilken är den största SEO-trenden som företag behöver ha koll på under 2023?

    När Johan började arbeta med SEO 2007 var en grundbult för ett lyckat SEO-arbete genomarbetade sökordsanalyser. Just sökordsanalyser gör vi fortfarande när vi arbetar med SEO, så trots att det inte är en ny trend är det något som är fortsatt väldigt viktigt. 

    Johan fortsätter att berätta om ett skifte som han har noterat. Han menar att vi idag pratar mer om användarupplevelsen i sig, snarare än sökmotorns upplevelse och själva tekniken sökmotoroptimering. SEO är numera ett bredare fält, det handlar om att nå ut till kunder organiskt, vilket gör att idag gäller det att bygga bästa möjliga sajter för  användarna snarare än för sökmotorn i sig. Johan skulle därför vilja förändra terminologin från SEO till organisk marknadsföring.

    Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

    Prisjakt.nu har gjort ett riktigt fint SEO-arbete. De har förstått att de måste bygga världens bästa produkt för att lyckas. 

    Johan menar att Prisjakt.nu alltid är ett steg före vad gäller innehåll, både editorial och produktspecifikt innehåll. Prisjakt.nu är alltid tidiga med nya tekniker och fortsätter göra ett bra SEO-arbete idag!

    Vilka tre SEO-tips vill du dela med dig av till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

    Johan vill belysa att det finns stora skillnader för de olika länderna i Europa vad gäller samtliga områden inom e-handel.

    1. Var finns kunderna?
      Identifiera vilka kanaler dina potentiella kunder använder och hur de använder dessa. Använder de Google eller Instagram? Sätt en strategi för hur ni ska nå ut till dem. Anpassa strategin till det land du vill expandera till.
    2. Kontakta relevanta partners och sajter i förväg!
      Om du är en ny aktör i en viss bransch, behöver du troligtvis hjälpa kunderna att hitta till din sajt. Att skaffa “kompisar” är ett bra sätt att gå in på en ny marknad som en okänd aktör.
    3. Anpassa innehållet till det specifika landet!
      Språket på sajten är väldigt viktigt. I Frankrike finns det många fransmän som inte talar engelska. Anpassa även kundtjänst med lokalt innehåll för att kunna hantera returer och möta kunderna på bästa sätt.

      Lokal kundtjänst kommer att hjälpa dig att bygga förtroende och auktoritet. Det glöms ofta bort då vi antar att alla kan engelska. De stämmer i norra Europa, men inte i södra Europa. 

    Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

    B2B är en intressant bransch där det finns väldigt få sökningar men med ett stort värde på sökningarna, berättar Johan. Branschen växer mycket. Det krävs en stark strategi för att lyckas organiskt. Johan anser därför att B2B är en möjlig kategori att lägga till nästa år.

    Dela: