close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Jonna ser fram emot att dela ut pris för Årets SEO-insats 2023

    Välkommen Jonna Tetzlaff till juryn för Svenska SEO-priset 2023! Jonna är  väldigt glad över att få möjligheten att sitta med i juryn. I dagsläget arbetar Jonna på NoA Connect som SEO-konsult och sitter ute hos kund mestadels av tiden. Kunderna som Jonna hjälper består av e-handelsbolag och “snälla” finansbolag där Jonnas roll går ut på att hjälpa bolagen att driva förändring i organisationen fokuserat på SEO.  Jonna poängterar vikten av att SEO-konsulten behöver ha koll på organisationen då det operativa SEO-arbetet omfattar flera delar i organisationen. Nedan delger Jonna sina tankar kring SEO.

    Varför behövs Svenska SEO-priset?

    Jonna tycker det är viktigt att lyfta de eldsjälar som arbetar med SEO runt om i landet. De arbetar ofta på egen hand och är de som driver igenom förändringar som skapar otroliga resultat organiska resultat på sina arbetsplatser. Priset fyller ett stort hål inom SEO-branschen i Sverige då vi inte har något liknande SEO-priset i nuläget, säger Jonna, speciellt inte där man fokuserar på konsulterna och byråerna bakom själva insatserna.

    Vilken är den största SEO-trender som företag behöver ha koll på under 2023?

    Vad som Jonna ser som “nästa” Google är fokuserat på tillgänglighet. Jonna nämner några exempel på tekniker som tvingar fram nya beteenden såsom ChatGPT, Bard, Midjourney – egentligen vilken som helst av alla de tillgängliga generativa AI-verktygen. Även om den absoluta majoriteten inte ännu är användare av dessa, eller gör avancerade saker med AI idag, så är det sannolikt den nya grundplåten för användandet av sök framöver som vi ser här. 

    Jonna tror att vi behöver använda AI:n varje dag för att förstå vad den kan hjälpa dig med, vad den kan förbättra och snabba upp. Att mötas av ny teknik och nya möjligheter kräver träning för att förstå vad som är möjligt. Så att fokusera på själva lärandet om användandet blir en trend under året.

    Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

    SYSTEMBOLAGET! De jobbar så bra med information och utbildande innehåll, som görs tillgängligt genom varumärkesneutrala kategorisidor och svarar på sökintentionen hos besökaren såväl 2022 som nu och framåt. Jonna uppskattar alltid att se när statliga organisationer som i huvudsak har tillgänglighet, korrekthet och information som huvudsakligen förstår vikten av och prioriterar SEO i sitt uppdrag. Systembolaget med Ellinor Hedin i spetsen har gjort ett otroligt jobb i flera år och nu ser vi verkligen resultatet av det.

    Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

    1. Do your research!
      Väljer ni bland flera marknader – låt sökvolym, sökbeteenden, intresse, vinstmarginal och konkurrensutsatthet styra valet av första marknad att gå in på. Vi kommer aldrig helt komma bort från gammal klassisk sökordsresearch och analys. Så basic, så pålitlig och så bra. Titta även på sökvolym på brand på nya marknader.

      Inom research är valet av verktyg viktigt. Verktyg som Jonna brukar titta i är Google Ads, Ahrefs.com och opersonaliserade, ingen geolocation sökning på Google för manuell genomgång av SERP:en.
    2. Avgränsa!
      Allt måste inte komma direkt och med ett stort big bang. Kör kategori per kategori och se till att allt funkar. När vi börjar utvecklingen, utveckla en sida per kategori per land, tex. Kör gärna Google Ads under tiden – se vad siffrorna säger för att utröna vad vi måste prioritera härnäst. Allt kan förbättras löpande och se till att prioritera enligt sökvolym ställt mot konkurrens.
    3. Behåll din gamla domän!

    Det finns naturligtvis flera positioneringsmässiga fördelar med olika eller flera varumärken. Men, det är få av dem som väger tyngre än att ha en stark domän. 

    Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

    Jonna vill pusha för den nya kategorin “Årets SEO-insats” vilket känns som den roligaste kategorin enligt Jonna, just eftersom kategorins vinnare är oberoende av storlek på organisation och bransch. Här är det mer kvalitativt resultat som räknas och Jonna har höga förhoppningar på att juryn ska få ta del av något roligt, smart och/eller kreativt projekt eller insats som genomförts under året. Det här är helt enkelt kategorin där alla kan tävla och som enligt Jonna bör ses som DET MEST prestigefyllda att vinna 2023!

    Dela: