Med sina goda kunskaper i digital marknadsföring blev Jorge Castro finalist i kategorin Årets marknadsförare under Motorgalan 2018. Året efter vart han korad till en av Sveriges 101 supertalanger enligt veckans affärer. Jorge har innan sin tid som marknadschef på ABS Wheels arbetat som SEO-konsult åt flera bolag inom diverse branscher och sålt över 500 marknadsföringskurser via Groupon.
SEO är den bästa typen av marknadsföring som finns, du syns när kunderna söker efter dina tjänster eller produkter. Alla vill ju vara på topp 10 men det går dessvärre inte pga googles algoritmer och den hårda konkurrensen. Just därför tror jag att svenska SEO-priset är bra för att det visar vilka som är bäst inom respektive nischer. Det finns många typer av utmärkelser idag inom marknadsföring, dock ingen renodlad för just SEO och det är just därför Svenska SEO-priset är så fantastiskt.
Apotea tycker jag har gjort ett sjukt bra jobb. Det finns många aktörer som vuxit organiskt dom senaste månaderna men personligen anser jag att Apotea utmärkt sig särskilt bra. De jobbar flitigt med content och aktualiserar innehållet ofta.
Satsa på en grundlig analys av marknaden och anpassa sajten utifrån det med en ordentligt gjord SEO-analys som täcker hela den strategiska biten från första dagen så att ni slipper laga fel i efterhand. Tänk alltså på att göra en noggrann sökordsanalys och se över konkurrenter, Ahrefs är perfekt att använda som hjälp. Det är även viktigt att använda rätt språk och översätta det till den nya marknaden. Använd hreflang-attributet om du ska köra allt på en sajt och glöm inte att anpassa dina metataggar och titlar för att matcha lokalbefolkningens språkstil.
Nyhetssajter skulle jag vilja se som en ny kategori. De stora nyhetssajterna jobbar alla med SEO, det är en del av deras strategi. Har många bekanta i branschen och de berättar för mig hur pass viktigt SEO är för dom i vardagen. Så det vore extra kul med en sån kategori.