Hej Josef, och välkommen till juryn för Svenska SEO-priset 2022. Josef är idag delvis ansvarig för SEO-avdelningen på 56k Digital och har jobbat med SEO i 6 år – både på byråsidan men även i inhouse-roller. Enligt Josef är den stora skillnaden mellan byråsidan och inhousesidan tillgänglighet av kompetens. Spetskompetensen finns där en leverans krävs, det vill säga på byråsidan.
Personligen menar Josef att det är roligare på byråsidan, då man får erfarenhet av flera olika branscher och kunder samtidigt.
Josef började på 56k Digital under 2019 i rollen som SEO-konsult. Där hans utveckling som SEO:are tog ett rejält kliv framåt sedan pandemin slog till 2020. Josef menar att det är hans förälskelse i litteratur om fokus och självförbättring som har lett till att han så snabbt fick växa in i nya roller på 56k Digital.
För att Sverige fortfarande har dålig kläm på SEO överlag, tittar man på studier så ser man att Sverige är väldigt uppkopplade jämfört med andra länder, vi har en stark ehandel men SEO är fortfarande underutvecklat.
Sökmotorer driver över 50% av all trafik i hela världen, vilket kan jämföras med sociala medier, som ligger på ca 5%. Trots det tar många (kanske de flesta) företag sociala medier på större allvar än SEO. Till fördel för de företag som faktiskt satsar på SEO såklart. Svenska SEO-priset behövs för att det hyllar de företagen, samtidigt som vi lyfter branschen som helhet.
Post Covid-tappet. Covid förde många saker med sig, kraftig ökning av e-handel var en av dem, speciellt i vissa branscher. Den ökningen faller nu när vi på många sätt går tillbaka till det vi tänker på som “normalt”.
Om din bransch gick upp under pandemin och du i år ligger bättre till än -20% jämfört med förra årets siffror så kan du räkna hem det som en vinst. Fråga din lokala SEO:are om du behöver data på det för att visa chefen.
Jag fattar att jag kanske borde välja en svensk site här, men det mest utmärkande som kommer upp i huvudet var när Semrush köpte siten Backlinko & sedan tog bort samtliga länkar till Ahrefs, deras främsta konkurrent. Helt skamlöst, så kan man också jobba med SEO.
1. Ta in SEO:are i tid
SEO är utan tvekan mest effektivt om vi kommer in som allra tidigast i ett projekt, så vi kan vara med och påverka agendan från början beroende på vad som behövs.
2. Gör research på flera marknader
3. Planera lanseringen väl
Planera den nya siten baserat på efterfrågan
Låt en SEO:are kvalitetssäkra utvecklarnas jobb innan lansering.
(4). Var beredd på fortsatt arbete
SEO är aldrig klart, så ta med det i dina beräkningar för vad som kommer behövas efter lansering, inklusive content-resurser och utvecklare.
Det självklara svaret är digital PR (alltså PR-aktiviteter som görs specifikt för att generera länkar för SEO), det är förvånansvärt många som inte riktigt har koll på vad det är, även inom SEO-branschen. Då ska man också komma ihåg att det ändå är så pass stort utanför sverige att det finns hela byråer som inte gör annat än just digital PR.
Antingen det eller om vi skulle gå wild and crazy med ett masked singer koncept där jurymedlemmarna inte vet vilken site de bedömer, det hade varit kul.