Kattis Åström sitter med i juryn för Svenska SEO-priset 2021 och nedan får vi höra hennes svar kring SEO i allmänhet samt ta del av hennes SEO-tips i synnerhet. Kattis besitter ett enormt kundfokus och brinner för att tillhandahålla en kundanpassad sajtupplevelse för varje besökare. För tillfället befinner sig Kattis och Adlibris i en förändringsresa med fokus på att erbjuda varje kund en inspirerande och relevant upplevelse där mycket bygger på personalisering och utökat innehåll. En upplevelse som börjar innan kunden kommer till sajten och inte avslutas förrän paketet har kommit fram och kunden läser sin bok.
Jag tycker att dels det klassiska argumentet – Svenska SEO-priset lyfter SEO-arbetet till en större arena. Det var längesen gediget SEO-arbete var “strössel på slutet”, numera bygger vi sajtupplevelser med SEO på agendan redan från start. Vill man ge sina kunder en fin helhetsupplevelse måste du helt enkelt ha med SEO som navet i strategin. Nu och framöver kommer allt större vikt att läggas vi en optimerad kundupplevelse där e-handlarens fokus bör ligga på att lyfta och prioritera helhetsgreppet.
Jag tycker att istället för ett specifikt företag, är det mer en bransch som gjort intryck under året. I det här fallet tycker jag att mat-aktörerna sticker ut, både dagligvaruhandeln men även restauranger som har ställt om till helgkassar bland annat. Dessa bolag har tvingats ut på nätet under en relativt kort tidsperiod. Det är en spännande utveckling att se hur en hel bransch har anpassat sig till nuvarande omständigheter.
1. Börja med att ställa er frågan: Vad är det kunden i det här landet vill?
Fortsättningsvis gäller det att ha kunden i fokus och samtidigt att vara ödmjuk mot geografiska skillnader. Vi måste börja med att ta reda på så mycket som möjligt om kunden från start, för att sedan matcha innehållet mot kundens behov. Jag tror att om vi bygger innehåll utifrån vad kunden söker efter, så kommer SEO-arbetet att generera resultat. Det handlar dels om att bygga varumärke över tid, men också att hämta hem snabba konverteringar på kort sikt. Sedan gäller det givetvis att ta hand om kunderna när du väl har fått in dem på sajten genom en bra sajtupplevelse. Hellre dra in rätt trafik som du får igenom hela köpfunneln än mycket trafik som ändå inte konverterar.
2. Analysera kundservice-data
Ställa frågan: Vad kommer det in för frågor till kundservice? Analysera datan för att ta reda på vad dina kunder frågar om just nu och plocka in det i sökstrategin. Tex vad ger en Googling på varumärke + leveransinformation för att hitta ett annat sökbeteende. Ta chansen att visa att du är en trygg e-handlare genom goda leveransvillkor och flexibla betalningstjänster. Återigen finns här goda möjligheter att bygga upp trovärdighet genom trygghet och säkerhet. Då vi blir mindre och mindre varumärkestrogna ökar kraven på upplevd trygghet.
3. Titta på målgruppen som är längre ifrån ett köp idag
Lägg några timmar på att analysera long-tail termer snarare än populära, generiska ord att bearbeta. Här kan du använda ett bredare sökscope som komplement då det tar väldigt lång tid att bygga upp stabila positioner på generiska sökord. Bygg upp kännedom på longtail termer och visa att ni finns även på dessa söktermer. Genom att våga mixa sökportföljen och fokusera på lite lägre sökvolym med sök som är närmare en konvertering, balanseras sökstrategin upp och skapar möjlighet, inte minst organisatoriskt. Att skapa bra ranking på longtail termer kan fungera som en motivator internt och hjälpa dig i din SEO-roll att bygga förståelse internt. I förlängningen skulle det kunna underlätta för dig att sätta en process där flera avdelningen är involverade i SEO-arbetet framöver.
Jag ser trädgårdstrenden växa sedan covid-19, så just nu saknar jag en kategori kring trädgård eller odling.