Nadir Fazal har etablerat in-house SEO på en av Sveriges största myndigheter – Arbetsförmedlingen. Med hjälp av SEO har myndigheten förbättrat sin synlighet i sökmotorerna och ökat användningen av digitala samhällstjänster. Han har över 10 års erfarenhet inom SEO från privat och offentlig sektor. Enligt Nadir är det viktigt att komplettera SEO med konverteringsoptimering (CRO) för att omvandla fler besökare till kunder. Vi är otroligt glada att han valt att vara en del av juryn 2022!
Alla googlar idag och därför är det viktigt att företag och organisationer har ett SEO-fokus för att förbättra sin synlighet i sökmotorn. Genom Svenska SEO-priset kan vi synliggöra SEO-resultat och inspirera fler att förstå effekten av SEO.
Jag tycker att alla företag som har lyckats rekonstruera p.ga. pandemin genom att få bättre förståelse för SEO och insett att sökmotorn faktiskt är en del av kundens vardag har utfört ett enastående arbete i Sverige.
Investera i form av rätt resurs och ge tiden som behövs för att göra en omfattande SEO-analys. Genom att samla in insikter från flera olika verktyg såsom Ahrefs, Semrush och Google Trends m.fl. kommer företaget få fördjupad insyn i sök- och köpbeteenden. Komplettera även med en konkurrentanalys för att förstå vilka konkurrenter som finns inom nischen och varför de rankar högt i sökmotorn. Med hjälp av analysen sätter du ihop en optimeringsstrategi för On-page och Off-page.
Oavsett om man vill expandera till nya marknader eller förbättra sin synlighet på svenska Google så är det viktigt att arbeta datadrivet och komplettera SEO med konverteringsoptimering (CRO). SEO handlar om att få besökare till sin webbplats och genom konverteringsoptimering kan du omvandla besökare till kunder.
Svenska SEO-Priset utökas i år med två nya kategorier som är inom utveckling och dessa är betydelsefulla för offentliga sektorn och småföretagare. Inför nästa år skulle det vara intressant med en ny inriktning på kategori som lyfter ”trending” för aktörer som snabbt anpassar till nya sökfrågor och sökbeteenden eftersom 15% av alla dagliga sökningar på Google är helt unika.