close button

Nomineringen för 2024 har stängt

Vinnarna kommer presenteras på prisutdelningen den 4:e oktober.

Svenska Seo Priset

SEO spelar en självklar funktion i sajtens ekosystem

Natalia Granath, Engagement Manager @ Aller Media 

Nästa jurymedlem som vi har nöjet att presentera är Natalia Granath. Natalia är den forna vinnaren av Svenska SEO-priset 2020 i kategorin Nyheter & Tidningar. Natalia ansvarade för SEO-arbetet på Dagens Industri under 2020 där betalväggen spelade en viktig roll för hur teamet tvingades arbeta fram en kreativ SEO-lösning. Natalia har lång erfarenhet av SEO och började sin karriär 2006 inom spelbranschen. Idag axlar Natalia en betydligt bredare roll, där Natalia är ansvarig för engagemangsskapande på Aller Media.

Varför behövs Svenska SEO-priset?

Först och främst vill jag belysa vikten av att kunna nå ut till alla funktioner som SEO kan beröra, att vi SEO:are pratar om SEO som en självklar funktion i sajteras ekosystem. SEO behövs när en sajt ska migreras, när innehåll ska planeras etc. Alla funktioner i organisationen måste veta mer om SEO och det är dit vi ska! Syftet är inte bara ha det roligt inom SEO-branschen, utan att vi lyfter SEO utanför vår bransch. Sen är det klart att det är viktigt att använda Svenska SEO-priset som plattform för att belysa vikten av SEO-arbetets existens.

Vilken är den största SEO-trenden som företag behöver ha koll på under 2022?

E.A.T är den viktigaste trenden just nu. Jag ser att med varje core-update, blir algoritmen mer och mer sofistiskerad. Sökintentionen har ju alltid varit viktig, men nu blir den oumbärlig. Senaste core-update i maj ser vi nu sajter som är rena dictionary-siter tappa ranking – kanske för att sökintentionen inte är tydlig nog. Vi måste titta på E.A.T fortsättningsvis. I praktiken handlar det om att koppla ihop SEO med de som bygger sajten helt enkelt.

Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

Jag har inte noterat något specifikt företag, men jag har sett ett segment som gjort intressanta framsteg. Detaljhandeln inom beauty har breddat ut sig och tagit mark från områden som vanligtvis tillhört medier (research-fasen) och verkligen tagit många steg framåt. Detaljhandelns initiativ att fånga folk tidigt i deras köpprocess, redan i inspirationsfasen, vittnar om att de har blivit extremt duktiga på att fånga målgruppen i rätt skede för att sedan konvertera dessa i samma session.

Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

1. Inventera era format-insikter och lägg lite tid på att undersöka i vilket format vill den nya marknaden vill ha innehållet levererat. Är marknaden videomogen? Hur mogen är marknaden generellt, på vilket sätt kan marknaden konsumera vårt innehåll? Vilket format är marknaden van vid? Sedan gäller det att anpassa formatet och sökstrategi utifrån det.

2. Arbeta med många format för högt engagemang. Facebook, discover, inbound-kanaler, mycket innehåll, starka berättelse, video. Nyttja synergier mellan alla inbound-kanaler. Det kan skilja sig åt vilken kanal ett land konsumerar innehåll i.

Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

Just nu saknar jag ingen kategori, utan tycker vi har fått med alla nödvändiga kategorier.

Dela: