close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    SEO 2022: håll koll på sökintentionen 

    Pontus Vippelius, Director of Growth Marketing @ Diet Doctor

    Vi är otroligt glada över att presentera årets första jurymedlem, Pontus Vippelius. Pontus har med sina 10 år i SEO-branschen sett det mesta, men slutar aldrig att förundras av vad man kan åstadkomma med SEO. Under sina verksamma år har Pontus varit på flertalet byråer, bland dessa den välrenommerade sökbyrån Pineberry, samt axlat rollen som inhouse-SEO:are och numera Director of Growth Marketing på Diet Doctor. Pontus har mycket intressant input kring SEO, och nedan får du ta del av hans tankar.

    Varför behövs Svenska SEO-priset?

    Vi behöver jobba aktivt för att fortsätta belysa värdet av SEO för att få fler människor att förstå hur vi kan använda SEO som en effektiv marknadsföringskanal.

    Vilken är den största SEO-trenden som företag behöver ha koll på under 2022?

    Sökintentionsdelen blir allt viktigare under 2022. Vi ser att Google har blivit ännu mer liksidig i sökresultaten, vilket innebär att vi ser färre skillnader från olika resultat. Som SEO:are gäller det att ha en djup förståelse för den minskade diversifieringen, men också att förstå användarens intention och kopplingen mellan båda aspekterna.

    Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

    Kan inte nämna något företag på rak arm.

    Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

    1. Lokalisering av innehåll: det enkla, självklara tipset till alla sajter som ämnar agera på en annan marknad än den svenska är att investera i landsspecifikt innehåll. Det gäller framförallt att skapa texter på rätt språk och med rätt tonalitet.
    2. Använd inte IP-targeting, utan försök att använda en marknadsväljare med tydlig struktur.
    3. Våga anlita lokala specialister och använd specialisterna till att skapa innehåll och trovärdighet. Utgå ifrån E.A.T och förändra det hos en lokal expertis för optimal kombination.

    Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

    Årets migrering.

    Dela: