SEO är på många sätt en arbetshäst. Den jobbar i det dolda för att få allt annat att funka. Det är på många sätt en förutsättning för att andra områden så som traditionell PR och betald annonsering kan fungera. Inte minst på grund av detta behövs det priser och andra funktioner som belyser och lyfter fram SEOn från mörkret, men också för att visa alla smarta och kreativa sätt man kan driva sin synlighet.
Det förvånar ju ingen men AIs påverkan på content SEO går inte att undgå. AI overviews och hur man optimerar för detta är också ett område som kommer växa den närmsta tiden. Men har också sett en del diskussion online om AIs påverkan på klimatet, så frågan är om företag med tydliga klimatmål måste börja mäta sin AI-användning.
1. Skapa, skapa, skapa! Det enklaste och snabbaste sättet att lyfta sin SEO är att skapa. Sätt rätt personer inom organisationen på uppdraget att skapa content enligt ett rullande schema (utifrån en sökordsanalys såklart) så ska du se att er synlighet växer. Och ge folk fria tyglar. Ibland är de bästa grejerna de man inte tänkte på när man gjorde den initiala sökordsanalysen.
2. Var bjussig med kunskap. Var med i poddar, på events och dylikt, och be om länkar och omnämningar online. Om man ger något i utbyte (t ex sin egen kunskap eller en in-house expert) så kan man ofta göra lite byteshandel. De hjälper inte bara med linkbuildning men är också ett bra sätt att bygga EEAT.
3. Prata med alla. Det är enklare att göra bra SEO om man vet vad som händer inom andra områden för ditt företag eller kund. Har de en stor traditionell PR kampanj på G? Har de precis anställt en expert inom ett nischat område? Är de först med en produkt som inte sålts i Sverige tidigare men som är hype:at online? Alla de här grejerna har möjlighet att förbättra eller påverka din SEO, om man gör det på rätt sätt.