Ulrika Viberg är en av få Svenska SEO:are som sitter med i juryn för Svenska SEO-priset för andra gången i rad. Hon har med sina breda SEO-kompetens och smidiga tekniker hjälp globala e-handlare och varumärken att ranka högt i sökresultatet. Nedan delar hon med sig av tankar kring Svenska SEO-priset och vad som har hänt sedan 2019.
Det är en stor ära att få vara med för andra året och jag blev väldigt glad när jag blev tillfrågad i början på året. Då visste vi ju inte att världen skulle vändas upp och ner, men nu känns det ännu viktigare med ett pris som lyfter fram de som investerar långsiktigt i sitt SEO-arbete. De är föredömen för alla som har delar eller hela sin affär eller informationsspridning online.
Jag tycker att de som lyckats styra om sin verksamhet och affär till den nya verkligheten, är de som sticker ut särskilt mycket. Företag som kör ut dagligvaror och hämtmat är en kategori som lyckats ställa om snabbt. Apoteken har följt samma trend. Jag tänker också på de affärer som går ihop med företag som kör hem dagligvaror, som till exempel Clas Ohlsson och Mathem så att isolerade personer kan beställa hemkörning från Classe. Smarta lösningar helt enkelt! Till sist tycker jag att 1177.se fortsätter kriga mot desinformation kring hälsa och åkommor på ett exemplariskt sätt. Till exempel vill jag hylla självuppskattningtestet för covid-19.
Jag tycker fortfarande att ljudböcker är en intressant kategori, som borde vara ännu mer aktuell nu när vi stannar hemma mer.