Ta tillvara på organisk trafik - och generera lönsamhet till en lägre kostnad

Alexander Öqvist, SEO-Lead, Danske Bank

Med sina 10 års erfarenhet av SEO fick Alexander en plats i juryn för Svenska SEO-priset 2019. Alexander har erfarenhet från både byråsidan (Pineberry, Web Guide Partner & Triggerfish Company) samt kundsidan, bl. a Danske Bank. Steget över till kundsidan generellt och finanssektorn specifik kändes självklart för Alexander, som drivs av konkurrens och extremt högt uppsatta mål. Inom finanssegmentet finns en unik konkurrenssituation med ett flertal aggressiva aktörer som påverkas av digitalisering och regleringar.

Alexander menar att det är viktigt att ta tillvara på all trafik som landar på ens sajt, men genom att fokusera på SEO har vi möjlighet att ta tillvara på trafik som sannolikt genererar intäkter till en lägre kostnad, med tanke på senaste årens klickprisutveckling i betalda kanaler. Pixel Nordic intervjuade Alexander för att få höra mer om hans syn på SEO. 

1. Varför behövs Svenska SEO-priset?

Svenska SEO-priset behövs för att uppmärksamma duktiga e-handlare som lyckas öka sin organiska synlighet och förbättrar sin SEO. Idag finns det många olika utmärkelser inom marknadsföring men SEO får inte riktigt lika mycket uppmärksamhet som andra kanaler. Därför tycker jag det är ett otroligt bra initiativ med Svenska SEO-priset för att lyfta fram SEO som en av de viktigaste kanalerna när det kommer till marknadsföring.

2. Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

Det är en väldigt bra fråga, det är många som har gjort ett otroligt bra jobb under året och det är svårt att utse endast en. Jag tycker ändå att Jollyroom har utmärkt sig särskilt under året genom att öka den organiska synligheten och ett bra arbete med SEO-förbättringar överlag.

3. Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

Gör en bra analys av marknaden ni vill expandera till för att se hur konkurrensen ser ut, hur ser sökbeteendet ser ut och vilken potential det finns för marknaden. Baserat på sökordsanalysen, bygg strukturen för sajten och säkerställ att ni använder rätt sökord för rätt sidor innan ni lanserar på en ny marknad. Detta för att undvika att ni inte missar något och behöver bygga om sajten senare. Mitt tredje tips är att lägga tid på att bygga bra innehåll för just det lokala språket. Varken Google eller besökarna kommer tycka om sajten om den inte har bra innehåll anpassat efter landets önskemål.

4. Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

Nu tycker jag att de flesta kategorier inom e-handel finns med men en spännande kategori som skulle kunna få en plats nästa år är accessoarer som exempelvis klockor, armband m.m. Det är ett område med många nya aktörer som är duktiga på nätet och där konkurrensen ökar kraftigt. 

Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019.

Tillbaka