SEO som en taktisk konkurrensfördel

Bengt Wessborg, Bengt Wessborg, CBO, Star Republic

Bengt Wessborgs hjärta klappar för e-handel, och med en fingertoppskänsla för tidsenlig innovation kombinerat med fokuserat helhetsperspektiv skapar Bengt mycket goda förutsättningar för gränsöverskridande e-handel. Bengt har med över 20 års erfarenhet från internetbranschen och har även varit med och byggt upp e-handelsframgångssagan Star Republic sedan 2008, där han idag arbetar med affärsutveckling och är involverad i de större utvecklingsprojekten mot lokala och globala kunder. 2019 har Bengt en plats i juryn för Svenska SEO-priset. Pixel Nordic fick möjligheten att intervjua Bengt för att få höra mer om hans syn på SEO. 

Bengt brukar se på SEO kopplat till ett större sammanhang, där ett tvärfunktionellt perspektiv bör appliceras för att använda SEO inputs i andra delar av organisationen.

Genom att tänka utanför boxen och använda SEO i affärsutvecklingen och korsbefrukta olika grenar blir ett plus ett helt plötsligt tre. Vidare belyser Bengt vikten av att undersöka beteendet bakom siffrorna och ifrågasätt varför ser det ut som det gör och prognostisera hur ser det kan komma att se ut imorgon. 

1. Varför behövs Svenska SEO-priset?

Eftersom ca 44% av alla människor börjar sin online shoppingresa med en Google-sökning så är detta väldigt viktigt för handeln (källa: nChannel). Och 37,5% av trafiken till e-handlare kommer i från sökmotorer. Enbart av den anledningen är det viktigt att uppmuntra och visa upp de som är duktiga på just SEO, så att fler svenska företag kan lära sig dem och stå emot den ökade internationella konkurrensen.

2. Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

Scorett! Som jag även själv har jobbat med deras e-handel för många år sen. Även Footway! Framför allt när vi kollar deras organiska trafik i Norge och Danmark.

3. Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?
  • Använda det språk på webbplatsen som den nya marknaden använder. Detta för att du ska kunna vara med att konkurrera på sökvolymen för det lokala språket. 
  • Börja annonsera med Google Ads i den nya marknaden för att få reda på vilka sökord som faktiskt konverterar till köp och genererar mycket trafik.
  • Därefter sätter du upp en SEO-plan för de sökord som faktiskt konverterar för just er webbplats istället för sökord som du initialt antar är bra. Du kommer märka att aktiva annonskampanjer avslöjar den faktiska sökvolymen för viktiga sökord och ger mycket bättre data och mer relevant data än sökordsverktyg. Skapa därefter din contentplan och länkstrategi utifrån detta.
4. Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

Det är ju redan rätt många kategorier, totalt 20 st. Men förslagsvis en kategori för Digitala tjänster och Gallerior. Blir spännande att se utvecklingen!

 

 

Tillbaka