Ta hjälp av ett lokalt proffs för att få till lokal anpassning

Fedja Porobic, E-handelsexpert, Partner & Head of Growth på Desifer

Fedja Porobic är en utav 7 jurymedlemmar för Svenska SEO-priset 2020. Till vardags är Fedja ansvarig för Growth på Desifer med en imponerande bakgrund inom e-handel och sök sedan 2010.

 

Varför behövs Svenska SEO-priset?

Är det inte uppenbart? För att uppmärksamma allt det hårda jobb som företag och byråer gör runt om i landet varje år såklart!

 

Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

Svårt då det finns SÅ MÅNGA, jag kanske ska göra några slagningar men spontant tycker jag vetapotek.se har tagit marknadsandelar och vuxit starkt. Troligtvis har de gjort det via SEO i en lågmarginalbransch. Inet.se har också utmärkt sig särskilt under året, och definitivt även Gardenstore.se och Hemmy.se.

 

Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

Generellt är mitt tips att arbeta experiment drivet. Börja litet, mät och följ upp men skala det som verkligen fungerar. Annars är mina tre SEO-tips:

  1. Översätt ditt content. Det gäller att man är hyperlokal och kommunicerar på det språk som människor söker på. Men att enbart översätta sitt content räcker inte, utan man ska se varje sida (översättning) som ett eget litet SEO projekt där man primärt behöver arbeta med analys, lokal sökordsoptimering och lokalt starka inlänkar.

  2. Jag brukar anlita ett lokalt proffs på den nisch jag arbetar i för att hitta (och kontakta) starka sajter åt min kund men också för själva översättningen. Det behöver vara någon i samma bransch/vertikal som FÖRSTÅR vad som menas och inte översätter rakt ord för ord just för att kvalitén på artiklarna ska rankas som hög av sökmotorer. En annan sak är att man behöver tänka på att synonymer i vissa fall har högre sökvolym än original ordet i det tänkta landet.

  3. Bygg varumärke – Det är jätteviktigt att bygga varumärket i det land du ska in på eftersom sökmotorer ger mer kraft till varumärkessök än någonsin. 

Bonustips är att man verkligen ska tänka på laddtider, det spelar mindre roll i en region som Stockholm men om man tex ska nå ut till konsumenter i Italien behöver man PÅ RIKTIGT ha koll på sin sajthastighet och primärt fokusera på mobilhastigheten.

 

Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

Jag hade velat se en separat övergripande nivå för bästa sajt / bästa raket (nykomling) och inte enbart på kategorinivå. Jag förstår varför det är på kategorinivå men rent marknadsföringsmässigt är det roligare för vinnaren av SEO priset om man “vunnit” det. Man borde sen skapa en videointervju och lägga upp en mini-content serie ihop med vinnaren + bjuda in personen som arbetat på den sajten i juryn året därpå som “hedersjury” medlem.

Tillbaka