Behovet att lyfta svenska SEO-insatser ökar

Henrik Vikström, Ordförande, Svenska SEO-priset 2020

Henrik Vikström har med sina 12 års erfarenhet av SEO tagit plats som Ordförande i juryn för andra året i rad för Svenska SEO-priset 2020. Henrik menar att SEO fortfarande är en extremt viktig pusselbit i marknadsföringen för många bolag – ibland kan SEO även vara det centrala navet som driver internationell tillväxt. Det har Henrik under åren sett flertalet exempel på, till exempel KRY, Footway och Partykungen. Budskapet är tydligt – investera långsiktigt i SEO för att maximera din marknadsbudget.

För andra året i rad delar ni ut pris till svenska SEO-insatser. Hur känns det att vara ordförande i juryn för Svenska SEO-priset 2020?

Det känns helt rätt att vi kör Svenska SEO-priset i år igen. Vi vill uppnå en kontinuitet för att lyfta fram de som gör ett bra jobb och satsar på SEO, även i dessa tuffa tider. Syftet är att givetvis att uppmärksamma duktiga SEO:are och bolag som satsar lyckat på SEO, men även att dra lärdomar och delge branschen de insikter man kan få kring hur man lyckas med SEO.

Nytt för i år är juryuppställningen, där vi har valt att smalna av och satsa på spetskompetens. Vi har enbart inkluderat SEO:are och minskat antalet jurymedlemmar till 7 st. I juryn sitter Sveriges absolut bästa SEO:are med spridd kompetens från delvis byråsidan men även från inhouse-hållet. Det känns viktigt att ha en god variation för att kunna få perspektiv på datan som vi samlar in. 

Inom SEO händer det saker precis dagligen, vi ser uppdatering och nya tekniker vilket ger oss fint underlag att bedöma svenska sajters utveckling inom SEO. Vi kan även se att svenska sajter står sig bra internationellt – vi presterar bra inom SEO. Därför har vi i år har vi utökat antalet kategorier från 20 kategorier till 25 kategorier. Vi har till exempel lagt till kategorin “Social impact” och “Årets raket”. Ytterligare ett tungt argument för att fortsätta belysa SEO-branschen är de ökade klickpriserna i Google Ads. SEO står sig starkare och starkare som kanal sett till avkastning per investerad krona. Alla marknadschefer 2020 bör känna till SEO som en viktig marknadsföringskanal, det är ett budskap som vi kommer att se till att sprida framöver.

Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

Ett bolag vi har jobbat nära sedan 2017 och som har drabbats hårt av coronapandemin är Partykungen. Partykungen har verkligen gjort en fantastisk insats det här året. De har lyckats ställa om sitt sortiment snabbt från maskerad till utomhusparty, och samtidigt investerat mer än någonsin i SEO vilket har gjort att de har gått från -50 % till positiva siffror på bara ett par månader. Att Partykungen har investerat långsiktigt i SEO när det är tufft har visat sig vara en stor del av nyckeln att få bra och kvalitativ trafik som leder till försäljning även i dessa tuffare tider.

Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

Vi ser att allt fler branscher som är historiskt traditionella vad gäller marknadsföring, går mer digitalt. Ett exempel på en sådan bransch är t.ex. hantverkstjänster. Därför hade det varit roligt med en specifik kategori för just den branschen, där vi kan ta med rörmokare, takläggare och snickare som gör ett fantastiskt SEO-jobb.

Tillbaka