Korsfunktionella team skapar effektivt SEO-arbete

Linnea Hubble, SEO Manager, Dustin

Linnea Hubble är en etablerad profil i SEO-branschen och har med sina 12 års erfarenhet ansvarat för SEO-arbetet bland annat på onlineresebyrån Etraveli med verksamhet i 70 marknader, resejätten Expedias nordiska marknader och senast på Sveriges största e-handel Dustin. Numera tar Linnea konsultuppdrag som SEO-expert på distans. 

Linnea startade sin karriär på Googles huvudkontor i Mountain View, Silicon Valley, redan 2006, men valde att flytta hem till Sverige och har sedan dess även hunnit med ett par år i London. I år väljer Linnea att ta plats i juryn för Svenska SEO-priset. Pixel Nordic fick möjligheten att intervjua henne för att få höra mer om hennes syn på SEO och vad man bör tänka på för att arbeta effektivt med SEO. Linnea hävdar att långsiktigt SEO-arbete ofta innefattar flera avdelningar, vilket ställer organisatoriska krav på företagen. 

1. Varför behövs Svenska SEO-priset?

Svenska SEO-priset behövs för att lyfta e-handlare som framgångsrikt arbetar med SEO på ett långsiktigt och hållbart sätt, och når resultat. Det finns så mycket missförstånd kring SEO, och därför behövs det mer insatser för att utbilda och förtydliga vad det innebär att jobba med SEO. Svenska SEO-priset är ett bra initiativ för att framhålla hur man lyckas med sitt SEO-arbete genom att integrera det i sin verksamhet. Det är mycket hårt arbete som ligger bakom ett gott resultat hos våra vinnare; konkurrensen i sök är stor.

2. Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

Jag tycker det är svårt att välja ut ett enskilt företag – alla vinnare i de 20 olika kategorierna har gjort ett bra jobb inom sina respektive branscher och det är väldigt roligt att kunna belöna så många som 20 sajter med ett pris.

3. Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

Mina generella råd är att börja med en genomtänkt domänstrategi – ta även höjd för en eventuell framtida expansion. Satsa sedan på en grundlig analys av marknaden, såsom konkurrentanalys och en gedigen sökordsanalys. Ta reda på vilka aspekter av den sajt man redan har som går att direkt överföra till en ny marknad, och vad som bör anpassas och göras annorlunda. Ta reda på vilka förväntningar som kunderna generellt har på den nya marknaden och om det skiljer sig från kundbeteendet i existerande marknader. Sätt också upp tydliga och realistiska mål för det korta och långa tidsperspektivet, och vad som krävs av organisationen för att komma dit.

Vad som krävs för etablering på en ny marknad handlar mycket om vilka förutsättningar företaget har, och därför behöver företaget ha en anpassad SEO-strategi. För att ta ett exempel, så behöver Amazon förmodligen inte bekymra sig om varumärkeskännedom när de lanserar i Sverige, men Amazon kanske t.ex. behöver lägga mer fokus på att se till att språket blir relevant och passar sökbeteendet här snarare än en ord-för-ord översättning från engelska. Men ett företag som inte är så välkänt kanske måste börja med att skapa varumärkeskännedom på en ny marknad och se till att få relevanta länkar från lokala domäner. En SEO-strategi måste vara högst individuell då det finns så många parametrar att ta hänsyn till.

4. Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

Vi har många kategorier redan, så jag har svårt att se att man kan lägga till utan att ta bort, vilket gör det svårare att föreslå en ny kategori. Men jag är nyfiken på hur det skulle bli om vi öppnade upp för andra sajter än bara e-handlare då det finns otroligt spännande konkurrensutsatta segment som inte nödvändigtvis är e-handel. Det finns dock en stor skillnad i att som e-handel ansvara för kunden genom hela resan, jämfört med t.ex. en prisjämförelsesajt som kan lägga huvuddelen av sitt fokus på att driva trafik och inte behöver bekymra sig om saker som logistik och kundtjänst. En sådan skillnad i förutsättningar är ett argument för att hålla Svenska SEO-priset till enbart e-handel som är ett komplext och intressant område.

 

Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019.

Tillbaka