Maria Agrell brinner för e-handel och har med över 15 års erfarenhet av kommunikation & e-handel bl.a arbetat som marknadschef för Telia Electronic Commerce i San Francisco/Menlo Park, Silicon Valley. Maria har en akademiska bakgrund med en fil.kand examen i kommunikation, psykologi och statsvetenskap från Stockholms universitet i bagaget. 2019 har Maria en plats i juryn för Svenska SEO-priset. Pixel Nordic fick möjligheten att intervjua henne för att få höra mer om hennes syn på SEO. Maria menar att relevant och rikt innehåll fortfarande är en huvudingrediens i framgångsrik SEO, och att bolag har mycket att vinna på att investera i rikt innehåll med en kreativ höjd.
1. Varför behövs Svenska SEO-priset?
Som gammal E-commerce Manager vet jag hur mycket slit det ligger bakom de sajter som hamnar överst i det organiska sökresultatet när jag Googlar. Med den insikten, känns det för mig självklart att vi ska uppmärksamma kick ass-kompetens i branschen!
2. Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?
Elgiganten. Elgiganten klarade vad den tidigare konkurrenten ONOFF inte klarade av – att ställa om. Jag är väldigt imponerad över Elgigantens framfart.
3. Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?
Skapa relevant innehåll på respektive språk och uppdatera innehållet regelbundet. Mitt andra tips är att arbeta med länkanskaffning i det specifika landet. Din domän behöver starka och lokala länkar. Ett sätt kan vara att arbeta aktivt med PR – skriva innehåll och få lokala medier att publicera innehållet. Mitt tredje tips är att vara generös med kunskap.
4. Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?
Non-profit!
Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019.
Tillbaka