En av få Svenskar i Ebay Classifieds Global Growth Team

Ulrika Viberg, SEO-expert, Svenska SEO-priset. CEO Unikorn

Ulrika Viberg har en gedigen bakgrund om webb och digital marknadsföring, alltid med SEO starkt centrerat. Sedan 1998 har Ulrika jobbat med webb och hunnit arbeta med större globala varumärken som Rocket Internet, Ebay Classifieds, eDreams och eTraveli. Hon flyttade tillbaka till Sverige 2018 efter en tid utomlands i London, San Francisco, Berlin och Barcelona, och grundade byrån UNIKORN. Ulrika är en välkänd förebild inom SEO-branschen och har tillsammans med Gabriella Gall initierat nätverket SEOGIRLS. I år sitter Ulrika i juryn för Svenska SEO-priset och vi fick möjligheten att intervjua henne.

1. Varför behövs Svenska SEO-priset?

Jag tycker att det är viktigt med att framhäva värdet av SEO ur ett kundperspektiv. Jag anser att SEO är ett kvalitetsstämpel på en välmående och fungerande e-handel. Vi som kunder måste kunna lita på våra e-handlare, och då tycker jag att det är bra att det finns en plattform vars syfte är att framhäva de svenska e-handlare som gör SEO riktigt bra.

2. Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

Jag kan egentligen inte välja ett företag som gjorde bättre ifrån sig än alla andra. Alla vinnarna har gjort ett fantastiskt jobb med sin SEO. Men med det sagt, har jag alltid beundrat Zalando för sina innovativa lösningar när det kommer till struktur och innehållsstrategier.

3. Vilka tre SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

1. Börja alltid med att kolla hur den nya målgruppen uttrycker sig, vad man söker på, vilket sökbeteende de har och så vidare. Riklig sökordsresearch lönas sig nästa alltid.
2. Titta på vilka direkta och indirekta konkurrenter man har på den nya marknaden, och vad de har gjort för att få kundernas uppmärksamhet.
3. Till sist är det viktigt att se om de finns kulturella skillnader mellan din gamla marknad och den nya marknaden som antingen sätter käppar i hjulet eller som ger utrymme för möjligheter. Utgår ifrån en flexibel strategi som främjar ett agilt arbetssätt kring lanserandet i den nya marknaden.

4. Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

Ljudböcker.

Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019.

Tillbaka