Head of SEO med passion för affären

Vincenza La Starza, Head of SEO iProspect

Vincenza La Starza är en etablerad profil i SEO-branschen och har sedan 2008 arbetat med SEO på välkända byråer. Hon har med sin erfarenhet genomfört en mängd webbplatsmigreringar, tagit fram SEO-strategier och säkert skrivit tiotusentals titlar och meta beskrivningar. Vincenza började bygga egna webbplatser redan i mitten av 2000-talet (en del i Iframes) och blev nästintill frälst när hon 2008 blev introducerad för SEO eftersom hon kände att SEO en blandning av teknik, content, kreativitet och ren marknadsföring. I år valde Vincenza att ta plats i juryn för Svenska SEO-priset. Pixel Nordic fick möjligheten att intervjua henne för att få höra mer om hennes syn på SEO, varför vi behöver arbeta med SEO och vad som är kärnan bakom framgångsrik SEO.

 

1. Varför behövs Svenska SEO-priset?

Det finns en mängd duktiga svenska SEO-specialister som ska ha credd och relevant uppmärksamhet för fina resultat! Jag brinner verkligen för SEO och därför kändes Svenska SEO-priset som ett självklart engagemang för mig. Vi måste få bort “myten” om att SEO är gratis- klicken må vara det men bra organisk synlighet är oftast resultatet av ett gediget SEO-arbete. Jag tycker framförallt att vi behöver lyfta personerna bakom de extraordinära SEO-insatserna som vi sett under juryarbetet.

2. Vilket företag tycker du har utmärkt sig särskilt under året?

Jag vill inte lyfta något specifik bolag, utan snarare alla personer bakom respektive vinnare i de 20 kategorierna som vi delade ut Svenska SEO-priset till. Under prisutdelningen på At Six i augusti fick juryn möjlighet att träffa dessa personer, vilket var jätteroligt. Utan det personliga engagemang och glöd, hade vi inte sett samma fantastiska SEO-utveckling för svenska e-handlare. Det inspirerar mig!

3. Vilka SEO-tips vill du delge till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

Först och främst måste SEO vara en del i den övergripande marknadsstrategin- webbplatsens innehåll behöver stämmer överens med marknadens efterfrågan och sökbeteende. Ett första steg är alltså att analysera hur söklandskapet ser ut: vilka sökmotorer gäller på marknaden? Hur ser sökbeteendet ut? Vilka av era produkter efterfrågas mest? Hur ser konkurrensen ut? Finns det några gemensamma nämnare bland de webbplaster som syns bland topp-positionerna för era viktigaste områden?  

Förbered dig på olikheterna mellan branscher, vertikaler och marknader. Det som fungerar i en bransch eller på en marknad fungerar inte nödvändigtvis i en annan. Det finns tyvärr ingen “one size fits all” SEO-strategi. Du behöver göra en grundlig analys för den specifika kategorin och marknaden. 

Vidare tycker jag att det är viktigt att poängtera att vi inte får glömma grunden för SEO. Sökmotorer må bli smartare men vi får inte tappa “the brilliant basics”- grundbultarna inom SEO.

4. Vilken ny kategori vill du ha med nästa år?

Det hade varit spännande att inte begränsa oss till e-handel utan vidga oss och lyfta riktigt duktiga SEO-insatser oavsett bransch.

 

Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019.

Tillbaka