Fokusera på bra länkar och innehåll - då kommer SEO-resultaten

Fokusera på bra länkar och innehåll - då kommer SEO-resultaten

Josefin Hansson, Head of Omnichannel, Apotek Hjärtat

Inom Apotek & hälsokost är konkurrensen stenhård, inte minst på grund utav mindre uppstickare sprungna ur en digital kärna. Branschen upplever också extrem prispress och låga marginaler. Svenska SEO-priset fick möjligheten att ställa 2 konkreta frågor till Josefin Hansson, Head of Omnichannel på Apotek Hjärtat – vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Apotek & Hälsokost. Josefin började med SEO bland annat år 2016 på full servicebyrån Resultify och gick därefter vidare till en inhouse-roll på Apotek Hjärtat 2017. Josefins målsättning är att driva lönsam försäljning online med digitala kanaler som huvudfokus. Där har SEM och SEO varit otroligt viktiga i de resultat som har uppnåtts.

1. Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

Den absolut största trenden som jag ser just nu är alternativa handelsplattformar som ökar markant och utmanar traditionell sökmotorer. Bland dessa ser vi tex Amazon. Sen tycker jag även att det är intressant att följa utvecklingen för sociala medier.

2. Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

– Kvalitativt innehåll

Innehåll har varit och är fortfarande viktigt för sökmotorerna. Fokusera på riktigt bra innehåll på alla delar av sajten. Börja med att skriva innehåll på kategorisidor, följt av produktsidor och varumärkessidor. Därefter bör andra sidor prioriteras, såsom informationshubbar eller andra informationskluster.

– Säljande titlar och metabeskrivningar

Som alltid, se till att ni har bra och säljande titlar och metabeskrivningar på de viktigaste sidorna på sajten. I sökresultatet är loppet inte avslutat förrän ni får det faktiska klicket – och därför är det viktigt att använda tillgängliga element för att kommunicera med användarna. Vi lägger en del tid på att optimera titlar och metabeskrivningar, det är viktigt att formulera ett tydligt budskap men samtidigt vara säljande.

– Externa länkar

Engagera hela organisationen i ett löpande arbete med att öka på antalet länkar in till sajten. Detta kan genomföras med hjälp av PR, återförsäljare och / eller en extern byrå. Jag tycker att det är viktigt att skapa kännedom för länkarnas värde internt, så att det blir möjligt att driva frågan i organisationen och på sikt kunna motivera kostnaden.

Tillbaka