Taktiken som tog Jollyroom till första platsen i Svenska SEO-priset

Taktiken som tog Jollyroom till första platsen i Svenska SEO-priset

Simon Hedström, SEO & Web Optimization Manager, Jollyroom

Vinnare av Svenska SEO-priset 2019 i kategori Barn & Leksaker blev Jollyroom. Vi har tagit tillfället i akt att ta del av deras insikter och kunskaper inom SEO, och har därför haft en pratstund med Simon Hedström. Simon började arbeta på Jollyroom efter sina universitetsstudier för cirka fyra år sedan, då i en junior SEO-roll och har varit med på Jollyrooms tillväxtresa – från omsättning på under 400 miljoner 2015 till närmare 1,5 miljarder under 2018. Numera är han SEO & Web Optimization Manager. 

Vilka tre trender inom e-handel tycker du att varje e-handelschef borde ha koll på?
  1. Kundernas tålamod. För varje dag som går förväntar sig kunderna en snabbare webb, snabbare leveranser och en enklare köpprocess. Både på grund av en generellt ökad standard och en ökad mobilanvändning. Därför är det nödvändigt att ständigt jobba med att snabba på och förenkla köpupplevelsen för kunden – innan man blir omsprungen av konkurrenterna. 
  2. Att tänka bortom ”one-size-fits-all”. Alla kunder är olika, och har olika intressen och preferenser. Därför är det inte hållbart att presentera samma breda information till alla. Det kan därför vara bra att sträva efter att skapa en personaliserad kundupplevelse hela vägen – med allt från en personaliserad upplevelse on-site, personaliserad kommunikation & flexibilitet gällande betalnings- och leveransalternativ.
  3. Automatisering. Det skapas ständigt bättre möjligheter för automatisering och effektivisering av allt från kommunikation till interna processer – som kan utnyttjas för att bli både mer effektiv och träffsäker. Man får inte vara för rädd att låta data styra beslutfattandet i vissa lägen. Data är nästan alltid mer pålitligt än magkänslan. 
Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?
  1. Skapa en stor förståelse internt. Alla som jobbar mot webben hos oss har en god förståelse för hur de bidrar och hur de påverkar vår synlighet i sökmotorerna. På så sätt minimerar vi onödiga misstag och jobbar alltid i rätt riktning. 
  2. Förstå din målgrupp. Fokusera på tydlighet och vad som ger besökaren mervärde. Om man istället för att ställa sig frågan ”Gillar Google detta?” och istället frågar ”Gillar våra besökare detta?” så kommer det i längden bli betydligt mer lönsamt och framtidssäkert. 
  3. Analysera. Med rutinmässiga och grundliga analyser upptäcker vi förändringar i tid och kan på ett bra sätt följa upp vad våra actions har resulterat i. På så sätt får vi bra koll på vår data och vet inte bara att det går bra/dåligt – utan vet också varför.

Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019. Priset delas ut årligen till svenska e-handlare som gjort extraordinära SEO-insatser för att maximera sin synlighet online.

Tillbaka