Kristoffer Dahlström, Head of Product, Kvdbil

Kristoffer Dahlström, Head of Product, Kvdbil

Kontinuitet, analys och effektivitet ledde Kvdbil till vinst av SEO-priset

Kvdbil vann kategorin Bil & Fordon i Svenska SEO-priset 2019, och vi har fått chansen att prata med Kristoffer Dahlström om hur de tog sig till toppen. Kristoffer är Head of Product på Kvdbil, och har med sin bakgrund inom både e-commerce och digital marknadsföring varit en stor del av Kvdbils framgång gällande SEO. 

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

Man skulle kunna nämna hur många trender som helst, då det finns så mycket att fokusera på och så mycket som kommer och går. Men dessa tre känns mest relevanta för oss: 

  1. Förståelse för analys

Hos oss arbetar vi väldigt datadrivet, och vi lägger stor vikt vid att jobba med analys gällande vår site. Det är viktigt att kunna förstå och använda sig av den analys man tar fram, man måste helt enkelt kunna förstå och läsa siffrorna på rätt sätt, och se till att optimera dem för att förbättra kundresan. Detta är något vi gör kontinuerligt, hela tiden. 

  1. Enkelhet och låg tröskel

Med den enorma konkurrensen som finns inom e-handel just nu så måste man se till att hålla kvar kunderna och deras intresse. I och med alla val som finns så blir också kundernas tålamod kortare, man vill lätt kunna hitta det man söker, och så fort det blir komplicerat att hitta det, så lämnar man sidan och går istället vidare till nästa alternativ. Därför måste man hela tiden ha en enkel approach, man måste på ett lätt sätt guida kunden till nästa steg i deras kundresa. Det finns inte längre något tålamod för höga trösklar och det är något vi hela tiden måste ha i åtanke. 

  1. A/B tester

Något vi gör ofta är A/B tester. Det händer att vi diskuterat och kommit fram till någonting i grupp, som vi sedan genomfört, men insett att resultatet blivit ett helt annat än vad vi trott. Resultatet av att enbart diskutera och gissa stämmer helt enkelt inte överens med det verkliga utfallet av en viss handling. Och därav jobbar vi kontinuerligt och aktivt med A/B tester. Detta gör också själva optimeringsarbetet mycket enklare och mer effektivt.   

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?
  1. Att ha ett bra CMS-system, och framförallt en bra struktur i sitt CMS. Det ska vara enkelt att göra ändringar och optimera all content på din site. Behöver man IT-stöd så fort man vill göra en ändring så hamnar man lätt efter. Utvecklingen blir inte alls lika effektiv om man inte på ett lätt sätt kan lösa en del grejer själv. 
  2. Man måste säkerställa att man får till rätt struktur på sin site. Man ska få upp rätt H1a, ha en bra page title och meta description och så vidare. Det är en viktig bas och grund i SEO och något som vi har jobbat med som gett bra resultat för oss. 
  3. Man ska absolut inte vara rädd för att bygga ut siten. Det kan kännas jobbigt, tidskrävande och kanske till och med tråkigt att lägga upp massa texter och innehåll, men det är otroligt värdefullt. Som e-handlare bygger man ju siten efter de produkter man säljer, och har man inte tillräckligt med content kan det bli väldigt svårt att ranka.

Det finns självklart fler saker vi gör som har bidragit till att vi lyckats ranka högt, men ska man börja någonstans så är de här tre punkterna en bra start. Det är så vi har valt att fokusera på vår SEO.

 

Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019. Priset delas ut årligen till svenska e-handlare som gjort extraordinära SEO-insatser för att maximera sin synlighet online.

Tillbaka