Akademibokhandeln spetsar SEO genom kundfokus och tydliga prioriteringar

Akademibokhandeln spetsar SEO genom kundfokus och tydliga prioriteringar

Maria Bengtsson, E-commerce Manager, Akademibokhandeln

Vi fick möjligheten att intervjua Maria Bengtsson som är E-commerce Manager på Akademibokhandeln. Maria är ansvarig för Akademibokhandelns SEO-arbete och är hjärnan bakom den imponerande höga ranking och ökning av organisk trafik som juryn identifierade under juryarbetet. Akademibokhandeln är vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Böcker & Tidningar.

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

1. Oväntade samarbeten kommer bli allt vanligare
För att inte tappa kunderna till stora Marketplaces tror jag att många e-handlare framöver kommer att behöva fundera ett steg längre och öppna upp för okonventionella samarbeten. Vikten av att utmana gamla sanningar och ramverk ökar om du ska kunna möta kundens önskningar. Ett exempel på ett sådant utanför-boxen-samarbete är det mellan Mathem och Clas Ohlson. Ett föredömligt initiativ som visar på stark vilja att uppfylla kundens behov. 

2. Personalisering möjliggörs med hjälp av Machine Learning and Artificial Intelligence
Massmarknadsföringens tid är sedan länge över – åtminstone i kundens värld. Trots det är det fortfarande många e-handlare som varken segmenterar eller personaliserar sitt erbjudande. Det beror så klart sällan på bristande kunskap – utan snarare på trubbiga verktyg och eftersläpande IT-strukturer. Kunden blir dock allt kräsnare och det är svårt att nå fram med bred kommunikation. Därför kommer frammarschen av Machine Learning (ML) och Artificial Intelligence (AI) att spela en stor roll för framtidens e-handel. I takt med dessa tekniker förfinas kommer även nyttjandet att öka. ML och AI kommer att underlätta för de som vill skapa en mer riktad shoppingupplevelse – något som snart kommer att ses som en hygienfaktor för en e-handel. Eller som Googles CEO Sundar Pichai summerar denna stundande framtid: “AI is one of the most important things humanity is working on. It is more profound than, I don’t know, electricity or fire.”

3. Last mile blir allt viktigare
Vikten av att ge kunden en bra upplevelse under hela sitt köp är i sig ingen ny trend. Men fortfarande är det få som lyckas ta affären hela vägen, trots att det som händer efter att kunden har tryckt på köpknappen potentiellt kan var hela skillnaden mellan en bra och en dålig kundupplevelse. Jag är övertygad om att alla delar av leveransen kommer att bli en allt viktigare konkurrensfaktor för e-handel. Exempelvis kommer kunden att börja efterfråga en e-handel som inte bara kan leverera en upplevelse med extra guldkant utan samtidigt göra det med minsta möjliga miljöpåverkan. Något som kan möjliggöras och underlättas i takt med att nya leveranslösningar utvecklas – så som drönarleveranser och paketbox-leveranser till ställen där du befinner dig på daglig basis som exempelvis tågstationen.

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

1.Prioritera
Vi är bara ett par personer som jobbar med vår e-handeln och vi har ingen extern hjälp med SEO. Därför måste vi verkligen prioritera. Så mitt tips är att prioritera utifrån dina affärsmål och ta sen en sak i taget så att du kan göra allt med kvalitet. Spring inte på för mycket samtidigt på bekostnad av kvaliteten.

2.Gör det tydlig och enkelt
Det är lätt att sätta krokben för sig själv genom att krångla till innehållet. Du kommer ofta långt genom att bara förenkla och förtydliga. Besökaren vill inte spendera mer tid än nödvändigt på din sida. Så säg det viktigaste först och säg det på ett så enkelt sätt som möjligt!

3.Ha alltid kundens behov i fokus
Vi strävar efter att utgå från våra kunders behov, oavsett kanal. Vi har förmånen att ha medarbetare med unik kunskap inom sitt område och som bidrar med kvalitativt innehåll som bland annat digitala boktips. Om kunden får sitt behov uppfyllt blir effekten kundnöjdhet. Detta driver in kvalitativ trafik till siten vilket bidrar till bra konvertering, som sedan hjälper rankingen på Google. Utgå från kundens behov och förmedla det på ett enkelt och tydligt sätt. Då skapar du automatiskt bra innehåll!

Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019. Priset delas ut årligen till svenska e-handlare som gjort extraordinära SEO-insatser för att maximera sin synlighet online.

Tillbaka