Så krossar Kontorsgiganten konkurrenterna

Så krossar Kontorsgiganten konkurrenterna

Niklas Strandlund, CEO, Kontorsgiganten

Vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Kontorstillbehör blev Kontorsgiganten. Vi fick möjligheten att träffa Niklas Strandlund som är CEO på Kontorsgiganten. Niklas har en lång bakgrund inom techtunga branscher där e-com och onlinemarknadsföring varit en stor del. Vi bad Niklas att berätta om vägen till en lyckad långsiktig SEO-strategi, vad som är viktigt att tänka på rent taktiskt men också vad som väger tungt strategiskt. 

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

Fokus gäller ännu mer i en digital handel där vi har oändliga mängder data att agera på så extra viktigt att avgränsa sig och bli riktigt duktig på det specifika området. Vi på Kontorsgiganten har som ledord att jobba med innovation och passion för att ha en enkel, relevant och så långt det är möjligt automatiserad verksamhet så att all manuell tid används där den verkligen behövs.

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

Mitt första tips är att säkerställa att allt innehåll på sajten är skrivet för användaren med kreativ höjd. Det behöver vara kategori, underkategori, produkt och varumärkestexter som är skrivna med sökordsdata som grund, men som samtidigt är kreativa och säljande. Det är viktigt att ha optimerad innehåll för Google, men det är minsta lika viktigt att innehållet konverterar och genererar försäljning. Mitt andra tips är att aktivt hålla koll på och följa strukturella on-page rekommendationer. Genom granulär omvärldsbevakning och ett välsorterat informationsflöde har vi möjlighet att hålla oss uppdaterade om vad som sker och vilka parametrar som är viktiga för organisk ranking. Mitt tredje tips för att ranka högt på Google är att jobba med er long tail strategi. Där ni har möjligheten att fånga upp sökningar som ligger längre ifrån konvertering men som bygger ert varumärke och väcker intresse för era produkter över tid. Det är en god idé att kombinera konvertingsdrivande SEO men long tail SEO. Jag är övertygad om att det över tid lönar sig att investera i den här typen av sökningar och precis som övrigt SEO-arbete tar effekterna tid att se men lönar sig sannolikt på lång sikt.

 

Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019. Priset delas ut årligen till svenska e-handlare som gjort extraordinära SEO-insatser för att maximera sin synlighet online.

Tillbaka