SEO är att testa, utvärdera - backa eller köra fullt ut

SEO är att testa, utvärdera - backa eller köra fullt ut

Stefan Persson, Head of SEO, Bygghemma Group

Vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Möbler & Heminredning blev Chilli.se. Vi fick möjligheten att träffa Stefan Persson som är Head of SEO på Bygghemma Group. Stefan har en lång bakgrund inom sök och specialiserade sig på SEO 2006 vilket gör att han har stor erfarenhet av vad som fungerar organiskt. Stefan har sedan 2006 varit på ett flertal byråer men kommer närmast från sin egen verksamhet Innopedia AB, vartefter han tog över ansvaret för Bygghemma Groups SEO. Pixel Nordic, huvudsponsor av Svenska SEO-priset 2019, träffade Stefan för att ställa 2 frågor om SEO.

1. Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

Tänka mobilt även för försäljning. Besökare är redan idag mer benägna idag att även beställa varor via mobilen, detta kommer att fortsätta öka. Snabb hjälp vid frågor. Chattbotar, en tillgänglig kundtjänst, rätt information på sidan kommer bli mer viktigt då konkurrensen och utbudet av aktörer som säljer online fortsätter öka. Du måste ta hand om din besökare för att lyckas. Presentera dina produkter rätt. Kan du anpassa ditt erbjudande med AR/video eller geografiskt läge/personaliserade erbjudanden/relevanta tilläggstjänster så ökar din chans för att lyckas. Pris är inte allt, en bättre upplevelse/helhetsköp kan konkurrera med pris.

2. Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

Mitt första konkreta tips är att titta på vad våra presumtiva kunder vill ha. Besvara följande frågor:

  • Vad söker de på? 
  • Hur ser vi till att de kommer till en sida som erbjuder vad de efterfrågar? 

Genom att lösa dessa två frågor får vi relevanta sidor för viktiga sökord och nöjda besökare från sökmotorerna. 

Mitt andra tips är att hela tiden testa och utvärdera – för att sedan kunna besluta om vi ska backa eller köra fullt ut. 

Sist bör man säkerställa att tekniken är på plats. Google är väldigt bra på att indexera innehåll och de kan hitta det mesta men det gäller att se till att rätt innehåll får mest värde. Bara för att Google har indexerat en sida/text betyder det inte att tekniken är optimal, det finns ofta utrymme för att förbättra tekniken ytterligare.

Tack Stefan för dina SEO-tips och lycka till framöver!

Tillbaka