Scorett dominerar söket genom bra kategorisidor

Scorett dominerar söket genom bra kategorisidor

Fanny Lundberg & Ulrica Freidestam, Scorett

Scorett grundades redan 1989 och har sedan dess en stark position på marknaden. Något som Scorett också har lyckats bra med är sin synlighet online och vi tänker då så klart framförallt på deras gedigna SEO-arbete. Ett arbete som gjorde dem till vinnare i kategorin Skor i Svenska SEO-priset 2019. För att inspireras och få ta del av deras tankar och framgångsrecept så har vi pratat med Ulrica Fredestam, E-handelschef, och Fanny Lundberg, Digital projektledare, på Scorett.

Vilka tre trender inom e-handel tycker ni att varje e-handelschef borde ha koll på?

 

  1. Den första trenden som vi vill nämna är hållbarhet. Att tänka hållbarhet i alla led blir allt mer viktigt både för oss som företag och för konsumenten. Här finns många delar att arbeta med både när det kommer till frakt, leveranser, returer, paketering och att överhuvudtaget vara transparent i hur man arbetar kring hållbarhet i alla led från produkt till kund.
  1. En annan trend vi tycker man behöver följa med i är alla nya digitala kanaler. Liveshopping, TikTok och IGTV är ju några saker som exploderat, och ännu mer nu när vi snabbt tvingats hitta nya digitala sätt att nå ut. 

    Det är viktigt att hålla sig ajour med digitala trender och anpassa sig till hur ens målgrupp rör sig i dessa kanaler, speciellt nu när hela      köpmomenten i vissa fall börjat flyttas utanför ens egen e-handel t.ex. som med Instagram Shopping. Sedan betyder det såklart inte        att man ska gå in i allt, eller att allt passar ens egna varumärke. Just nu är vi nyfikna på Instagrams liveshopping-funktion som inte          kommit till Sverige än.

  1. Den sista solklara trenden är Omni/Unified Commerce. Även om uttrycket nästan börjar kännas uttjatat är det fortfarande lika viktigt. Vi på Scorett har runt 80 fysiska butiker över hela landet och strävar efter att hålla ihop hela vägen från digital till fysisk butik. Butikerna har tillgång till skärmar med det totala sortimentet och kunden kan beställa till – och returnera i – butik. Vi jobbar på att utveckla dessa delarna ännu mer. Även här blev det ju ett ännu större krav på flexibilitet och sömlöshet iom. Covid-19, då t.ex. hemleveranser både från butik och webb var något vi snabbt styrde om till, vissa butiker sålde skor till sina kunder via facetime och värdet av omni blev ännu tydligare. Så man kommer behöva fortsätta vara lyhörd och utveckla omni-erbjudandet hela tiden.

Ni har uppenbarligen lyckats med ert SEO-arbete. Kan ni delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

  1. Man måste förstå vikten av att ha bra kategorisidor på sin sajt. Vi på Scorett har arbetat mycket med att bygga upp tydligare produktkategorier, som i sin tur gör det enklare för potentiella kunder att hitta rätt hela vägen – ända från Google-sökning till produkt. I och med detta har våra landningssidor fått förbättrat innehåll med text och rubriker, och vi har skapat nya URLer.

  2. Scorett har ett väldigt tätt samarbete inhouse. Vi jobbar exempelvis väldigt tight med våra inköpare för att få till unika produktnamn och texter som ska få både kund och Google att jubla.

  3. Något vi tror att marknadsförare måste vara medveten om är att ett SEO-arbete aldrig är färdigt, det får man aldrig glömma. Man måste jobba kontinuerligt med SEO för att fortsätta nå resultat och för att bibehålla sin position i söket. Vi själva jobbar aktivt med att underhålla, förbättra och förändra vårt innehåll efter säsong och rådande trender.

 

Grattis igen till Svenska SEO-priset 2019, och stort tack Fanny & Ulrica för era värdefulla SEO-tips.

Tillbaka