Varumärkesarbete och lojalitet är viktigare än någonsin

Varumärkesarbete och lojalitet är viktigare än någonsin

Fredrik Samuelsson, SEO-analytiker, Jollyroom.se

Fredrik Samuelsson jobbar som SEO-analytiker på Jollyroom och tog stolt emot vinsten av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Barn & Leksaker. Fredrik började sin Jollyroom-resa för drygt ett år sedan och jobbar dagligen med utförande och koordinering av deras SEO-insatser för att nå de organiska trafikmålen.

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

1.    Varumärkesarbete och lojalitet – nu viktigare än någonsin. Med ett ökat antal marknadsplatser och inte minst Amazons intåg, i kombination med en påskyndad digitalisering på grund av covid-19 gör att konkurrensen hårdnar ytterligare online. Användandet av prisjämförelsesajter ökar och många strävar efter att ha det lägsta priset då det är och kommer alltid att vara en central del i kundernas köpprocess. Men, en stark relation till sina kunder skapar lojalitet till varumärket, något som många gånger värderas högre än ett lägre pris. Lojalitet kommer inte gratis och det kräver ett hårt samt kontinuerligt varumärkesarbete med en tydlig röd tråd genom hela företaget.

2.   De äldres förändrade köpvanor. Covid-19 har även medfört att allt fler över 65 handlar online och då många äldre har lägre digitala kunskaper än genomsnittet så krävs viss anpassning för att fånga målgruppen. En tydlig och enkel köpupplevelse samt stöd via telefon uppskattas bland de äldre och kan generera flertalet nya och återkommande kunder du tidigare inte räknat med. Vill du sticka ut, skräddarsy erbjudanden och kommunikation – 65-plussarna är här för att stanna.

3.   Ökad efterfrågan på flexibla leveransalternativ. Det ställs fortsatt höga krav på snabba och fria leveranser, men det ställs också allt högre krav på utbudet av leveransalternativ. Kunden nöjer sig inte med att ha ett eller två alternativ såsom postombud och hemleverans ”någon gång under dagen”. De vill kunna hitta ett alternativ som passar bäst för stunden, vare det sig det är expressleverans till jobbet, leverans till det smarta skåpet i närheten av gymmet eller tidsspecifika hemleveranser alla dagar i veckan.

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

1.    Sätt en tydlig strategi. Det finns alltid något att utveckla, stort som smått. Men se till att sätta en tydlig strategi för ert arbete, vad ni bör fokusera på –så ni vet vad ni ska prioritera och inte under arbetets gång.

2.   Ha tålamod. SEO är ett långsiktigt arbete, som många gånger kräver ett stort tålamod. Det tar ofta tid för att se resultat på sina förändringar och det är viktigt att ha med sig att SEO-arbetet bör vara ett ständigt pågående projekt utan en slutdeadline, där kontinuitet är a och o. 

3.    Håll er uppdaterade. Twitter, branschmedier och rapporter av olika slag är guld för att hänga med i de senaste nyheterna och få värdefulla tips och råd för att spetsa ert arbete. Barry Schwartz (@rustybrick) är en favorit med stenkoll på det som händer i SEO-världen. 

Tillbaka