Förändringsförmågan blir mer kritisk för digital framgång

Förändringsförmågan blir mer kritisk för digital framgång

Mathias Björkman, VD & Ägare, Bilweb

Vinnare inom kategorin Bil & Motorfordon blev bilweb.se, stort grattis! Bilweb.se grundades 1996 och är Sveriges äldsta marknadsplats för bilar, de når runt 1.000.000 besökare per månad. Mathias Björkman och hans gäng lanserade även systersajten och marknadsplatsen Bilwebauctions.se under 2017 med fokus på auktioner för samlarbilar – numera ledande i Norden. Mathias är ansvarig för affärsutveckling och konceptualisering primärt, men samarbetar tätt med tre kollegor som driver den tekniska utvecklingen. “Trafik till sajten har alltid varit vår viktigaste kanal. Nu ser vi att trafiken blir dyrarer och dyrare, och mer lokal.” säger Mathias Björkman till Svenska SEO-priset.

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

1. Livechattar med fokus på försäljning är en tydlig trend just nu. I bilhandeln ser vi att chattarna börjar användas mer som säljverktyg. Vi var först ut för 4 år sedan, av marknadsplatserna, med just live-chattar och framförallt att erbjuda våra anslutna handlare att prata med besökarna på sina objekt hos oss via egna live-chattar. En ny typ av personlig försäljning som fungerar bra. Framtidens uppsökande försäljning och på sikt ett väldigt viktigt sätt att sälja bilar på. Win-win-win för köpare, säljare och oss som marknadsplats.

2. E-handel vs fysisk närvaro. Det finns spännande läsning där flera undersökningar och företag ser att e-handeln stöttas tex en fysik butik på orten. Vi har anslutna återförsäljare som tydligt ser att digitala kampanjer för tex ökat inflöde av begagnade bilar fungerar väldigt mycket bättre orterna där de har en anläggning. Amazon öppnar butiker, Kry öppnar vårdcentral och Volvo Cars förvärvar återförsäljare.

3. Transportlösningar. Flera traditionella transportbolag erbjuder nu tilläggstjänster såsom test, bilkontroller etcetera. Det här är en utmaning i bilbranschen när du ska hjälpa användarna att köpa och sälja en bil från soffan. Men det dyker upp många nya lösningar och tjänster här. Vi kan också se en trend i att traditionella transportbolag börjar erbjuda tilläggstjänster som test, tvätt och lagring som stöttar försäljningsprocessen.

Utöver det är förändringsförmågan fortsatt grymt viktig. Bygga, testa och ändra. Att ligga i framkant är kul men kostar också. Vi var först av bilmarknadsplatserna med responsiv web, appar till återförsäljarna,  livechattar och nu senast en offerttjänst och bilkonfigurator för nya bilar. Användarna gillar det.

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

En övergripande spaning – SEO är inte bara Google

När man pratar SEO så pratar man oftast endast om att ranka bra på Google med sin egen sajt. Slutmålet för SEO är ju dock samma som alla andra kanaler, att driva trafik och försäljning. Amazon är en sökmotor och precis som på Google går det att optimera för att ranka där. Google är absolut den viktigaste källan men den behöver inte vara den enda. Faktum är att om vi tänker vidare i denna riktning så behöver det inte heller vara din egen sajt som rankar på Google för att du ska få trafik. Alla e-handlare är säkerligen bekanta med recensionssajter som skriver artiklar om t.ex “Bästa innebandyklubban”. Dessa sajter rankar många gånger ganska bra och dessutom även på recensionsord som e-handlare inte gör med sina produktsidor. Om du får med dina produkter i denna lista är det ytterligare potentiell synlighet för dig och ditt varumärke. Tar med det till bilbranschen så kan man fokusera på att fånga en större del av trafiken från oss bilmarknadsplatser. Bilweb.se når 1 000 000 bilköpare varje månad, dessutom tidigt i köprocessen. Som bilhandlare kan man lista hela sitt lager med bilar och jobba på att synas bra på sökningarna här och då automatiskt rida på Bilwebs synlighet i sökmotorerna. Billigt och enkelt.

Förutom att vi lagt och lägger mycket tid på att göra grunden bra så är det dessa tre saker vi jobbar mycket med:

1. Landningssidor på skala. Vi har tänkt sökbeteende istället för sökord, och det kan tillexempel vara bilhandlare + ort istället för bilhandlare + stockholm. Vi satsar på det lokala söket.

2. Crawling och indexering av de viktigaste sidorna. Prioritera och allokera din crawl budget för att säkerställ att boten undviker vissa delar av sajten som inte är av värde för rankingen.

3. Integrera SEO-specialisten i det vardagliga arbetet. Oavsett om det är en inhouse SEO-roll eller en extern SEO-konsult, är det viktigt att låta personen integreras i det dagliga arbetet. Jag tycker att en grym SEO-specialist ska leverera mer än bara en SEO-plan, det ska implementeras och förändras ute i verksamheten.

 

Tillbaka