Folksam slår konkurrenterna genom tvärfunktionellt SEO-arbete

Folksam slår konkurrenterna genom tvärfunktionellt SEO-arbete

Christian Olofsson, SEO Manager, Folksam

Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Finans & Försäkring tilldelas Folksam. Som en del i bolagets digitala satsning hittar vi Christian Olofsson. Christian leder Folksams SEO-arbete tillsammans med ett tvärfunktionellt team om 6 medarbetare med varierande inriktning kallat “Digital Försäljning”. Teamets gemensamma målsättning är att driva på transformationen att gå ifrån inkommande samtal till att hantera en större mängd inkommande ärenden online.

Byråerfarenheten från sökjätten iProspect har gett Christian erfarenhet av att arbeta med flera olika branscher där arbetssättet delvis präglats av att testa mycket, titta på andra branscher och plocka russinen ur kakan. Arbetssättet lämpar sig bra för Christian i sin nya roll då Folksam agerar i ett extremt konkurrensutsatt segment. Den stora skillnaden mellan byråvärlden och inhouserollen som Christian har idag är att det framförallt är fler möten inhouse. “Sen känns det som att man blir en del av organisationen på ett helt annat sätt, att jag kan påverka mer, och har möjligheten att arbeta tightare med andra avdelningar.” säger Christian. 

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

1. Automatisering och data-drivet förhållningssätt. Idag finns betydligt bättre verktyg att tillgå för att implementera automatisering för att spara ännu mer tid och pengar. Automatisera för att justera budskap och budgetar istället för att en människa ska sitta bakom och styra. Lita på datan, och premiera den framför magkänslan.

2. Prioritera omnikanal upplevelse. Kunders beteende förändras väldigt mycket just nu, vi ser tex att butiksdöden påverkar vilket gör att drivkraften bakom människors beteende förändras. Därför behöver företag utveckla sin förmåga att hjälpa kunder på bästa sätt. Pris kommer sannolikt bli mindre viktigt framöver.

3. Amazon förändrar inte bara e-handeln, utan hela webben överlag. Vi allihopa kommer att  behöva anpassa oss till deras Sverigelansering. Behöver vi förändra vår affärsmodell? Vi diskuterar det här internt eftersom Amazon erbjuder försäkringar av sina produkter i bland annat UK och spås på sikt vilja slå sig in utbrett på försäkringsmarknaden i Europa.

 

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

1. Skapa en organisatorisk medvetenhet. Skapa evangelister för SEO på alla avdelningar som aktivt förespråkar SEO:ns betydelse och hjälper till att driva frågan internt. Hos oss på Folksam har vi utvecklare, framförallt Alex Stridén (produktägare) som driver på SEO-frågan hårt, och som även har tillgång till andra utvecklare, men också redaktörer som tar fram innehåll med SEO i åtanke vilket både underlättar och accelererar SEO-arbetet. Beslutsfattare och chefer måste förstå vikten av SEO. De behöver inte nödvändigtvis ha specialistkompetensen, utan mer ha en övergripande förståelse.

2. Arbeta kund och besökcentrerat. Analysera vilka frågor kunderna har, och hur kan vi besvara dem på bästa sätt med optimerad användarupplevelse. Här finns svaret på hur dina landningssidor ska se ut.

3. Höj lägstanivån! SEO är inget 100-meterslopp, utan ett långt marathon vilket gör att det inte handlar om att vara bäst på en sak, utan att vara relativt bra på alla parametrar som Google tittar på. Prioritera mellan vilka åtgärder som ska genomföras med målsättningen att skapa en helhet med högre lägstanivå än konkurrenterna.

 

 

Tillbaka