SEO är mer än att identifiera innehållsluckor på marknaden och skapa bra innehåll

SEO är mer än att identifiera innehållsluckor på marknaden och skapa bra innehåll

Frederika Georgii, SEO-specialist på H&M New Business - Afound.com

Vinnaren av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Kläder & Mode blev Afound.com med SEO-specialisten Frederika Georgii i spetsen. Frederika har drivit SEO-frågan internt sedan 2017 och dessförinnan var Frederika på konsultbyrån Web Guide Partner i rollen som SEO-konsult. Att arbeta med SEO kan vara väldigt varierande, inte minst organisatoriskt då det skiljer sig från att arbeta inhouse och att arbeta på konsultbasis. Frederika började som junior på Web Guide Partner inom SEO, placerad på Malta. I början handlade SEO-arbetet mycket om att bygga länkar för Frederika. 

Frederika menar att den bästa SEO-skolan för henne var börja på en byrå, där möjligheten att samarbeta med väldigt många andra SEO-konsulter fanns. Dessutom att få hjälpa olika typer av kunder, stora som små, verksamma i olika typer av branscher. Det innebar många nyttiga lärdomar, SEO handlar om att testa, utvärdera och lära sig av misstagen samt framgångarna.

 

Tiden på Afound.com har förändrats sedan 2017 då Frederika först började, främst gällande Frederikas arbetsuppgifter. Inledningsvis lanserade Afound en helt ny sajt vilken gav anledning till ett stort tekniskt fokus för SEO. Fortsättningsvis har ett fint samarbete med tillhörande synergieffekter skapats mellan HM och de andra varumärkena inom koncernen vilket gör att Frederika får hjälpa till med SEO-utmaningar utöver det vardagliga. Samarbetet mellan varumärkena liknar till viss del konsultrollen som Frederika tidigare hade.

Frederika menar att inhouse-rollen jämfört med en SEO-konsultroll är framförallt arbetssättet. Som konsult testade vi väldigt mycket på olika projekt och bollade idéer samt erfarenhet sinsemellan. Som inhouse SEO:are får man möjlighet att vara med, påverka och fatta beslut. Tack vare byråerfarenheten finns en god insikt i processen och förståelse för hela verksamheten. En viktig del i utvecklingsarbetet efter byråtiden, har för Frederika varit att skapa tid att vårda sitt SEO-nätverk, där medverkan i SEOGIRLS varit en del. Hon menar att nätverkande fyller en tydlig funktion för att minimera den typ av isolering som kan uppstå i en inhouseroll.

 

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

  1. Jobba på speed. Jag tycker att det är viktigt att ha kunden i fokus.
    Förenkla, snabba på, försök hjälpa kunden på alla sätt. Användarupplevelse är A och O idag!
  2. Automatisering. Prioritera effektivisering av allt från arbetsflöden till kommunikation inom företaget, men också kommunikationen ut till slutkund. Sträva mot maximal träffsäkerhet, det är viktigt idag pågrund utav paradigmskiftet från masskommunikation till hyper personifierad kommunikation. Använd historiken som ni har på era kunder, vi ser att kunden ställer krav på stora brands – “du ska veta det här om mig och kommunicera på det här sättet för att jag ska bli nöjd”.
  3. Använda datan. Börja fokusera på att använda data som finns från externa källor och studier etcetera. Men glöm inte bort den interna datan! Här kan du med fördel djupdyka, analysera och hitta svaren istället för att jaga nya saker. Låt datan styra, våga släppa den gamla traditionella magkänslan. Det leder sannolikt till snabbare beslut på grund utav färre tidskrävande diskussioner. Jag tänker att datan kan stödja en analys, tex hur ser målgrupp A ut och hur kan vi hjälpa dem på bästa sätt, istället för att jaga nya kunder. Det är helt enkelt kostnadseffektivt. Fråga Facebook eller Google!

 

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

  1. Fokusera på innehåll! Vi identifierar innehållsluckor på marknaden och skapar innehåll för att fylla dessa luckor. Vi jobbar även med att skapa innehåll utanför  våra produkter för att skapa trovärdighet, vara generösa och bygga varumärket.
  2. Våga testa nya saker och tänk utanför boxen. Vi vill ligga i framkant, det innebär att vi inte kan kopiera det våra konkurrenter gör, utan vi måste hela tiden försöka ligga steget före. Vi testar nya saker som förenklar för våra kunder. Vi har ett nära samarbete med utvecklare inhouse, det gör att vi kan genomföra dedikerade test. Kulturellt underlättar det att vi på afound.com har en positiva approach till tester. Vi testar nya saker varje dag. Sedan skalar vi upp tester med positivt utfall.
  3. Dela data, insikter och mål med samtliga avdelningar internt. Använd förenklade dashboards och verktyg, ett exempel är att ha en initial dialog och ha en utbildning som gynnar både SEO och den andra avdelningen.

Frederika säger att Svenska SEO-priset 2020 är en kul boost för alla som arbetar hos afound.com, framförallt för flera interna roller såsom utvecklare och online-gänget. Det är en sak att påvisa en trafikökning, men här blir det konkret då bolaget tilldelas ett objektivt pris.

Tillbaka