Ämneskluster har tagit Mathem.se till toppen

Ämneskluster har tagit Mathem.se till toppen

Johan Littorin, Chief Revenue Officer, mathem.se

Vinnare av Svenska SEO-priset inom kategorin “Mat” är mathem.se med ingen mindre än Johan Littorin i spetsen. Johan är ingenjör i grunden och har en hel del erfarenhet inom tech och marketing, bland annat i olika roller på Telenor och som grundare av Vimla. 2019 anslöt Johan till mathem.se och ansvarar idag för inhousemarketing och B2C-affären. Johan berättar i en intervju att mathem.se arbetat fokuserat på SEO sedan länge, främst vad gäller innehållsproduktion. ”SEO har varit intressant länge och kommer vara intressant framöver.” säger Johan. Mathems digital organisation består utav ett krossfunktionellt team där medlemmarnas produktion formar ett kluster och sträcker sig över flera områden. Som stöd har mathem.se en SEO-byrå vid namn Firstly vilka coachar dem i det dagliga SEO-arbetet.

Enligt Johan är den viktigaste framgångsfaktorn för Mathems organiska trafikutveckling innehållsproduktion i form av recept och tematisering enligt säsonger. Innehållsarbetet börjar oftast med en grundlig analys, därefter sätter man ihop innehåll baserat på det analysen lett fram till av vad folk är mest intresserade av. Grundidén är att producera innehåll enligt klusterarbete efter olika ämnen. Innehållet kompletteras därefter med internlänkar och taggar. Samtliga innehållsoptimeringar som mathem.se utgår ifrån har konsumenternas sökbeteende som start. Nedan får vi ta del av Johans trendspaning och hans absolut bästa SEO-tips.

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

1. UX är extremt viktigt då dagens användare är vana vid noll friktion. Fokus måste vara på att bygga övertydliga flöden som är designade för förstagångsanvändare. Det ska finnas en löpande bekräftelse som gör användare trygg över vad som finns i varukorgen, vad man ska betala,  vilken leveranstid man valt etcetera. Flödet ska vara snabbt, enkelt och självförklarande. En användare ska aldrig behöva gå till FAQ eller fråga support – det tjänar både användare och vi på.

2. Personalisering och anpassning av innehåll. Med en ökande mobil e-handel krymper antal tillgängliga pixlar vi har att kommunicera på, därför blir relevans i det vi visar ännu mer viktig. Framförallt för bolag som Mathem då vi har ett så stort sortiment. Vi arbetar mycket med rekommendationer och inspiration baserat på köphistorik och jämförbara beteenden.

3. Samla in feedback. Det finns ett stort värde i att bygga upp sin tjänst för att samla  feedback som går att omsätta till löpande förbättringar. Det ska vara enkelt för användaren att förklara vad som var mindre bra med tjänsten, där man till exempel kan fråga: Hur fungerade det här? Hur kan vi göra det här bättre? Vi vill kunna mäta prestation över tid och hela tiden förbättra upplevelsen av vår tjänst.

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

1. Laddningstid påverkar både SEM och SEO. Det känns rimligt då allting blir på användarnas villkor. Vi vill promota effektivitet och genomtänkta tjänster där en tydlighet i kommunikation mot användarna blir avgörande i ett skarpt läge.

2. Anpassa innehållet efter målgrupp. Både till unika, klustrade användare och till aktuell säsong. Vi arbetar mycket med bilder, det är lätt att ta till sig och kommunicerar både värde och känslor. Vi vill att användarna tar till sig vårt budskap och vi baserar vårt innehåll på trender och säsong. Till exempel vill vi gärna inspirera genom att berätta en historia – “hur julbord förändras över tid” tex. Målet med innehållet är att inspirera användare till att laga rätter som vi vet att andra uppskattar. Om vi gör det arbetet bra påverkar det även varumärkets trovärdighet positivt.

3. Prioritera relevans. Det är viktigt att förstå sin produkt. Hur brett kan vi gå utan att bli irrelevanta? Analysera sökord efter prestation. För detta använder vi Googles egna produkter; AdWords och Search console samt Google analytics. Utöver dem har vi interna BI-verktyg för att analysera generella trender onsite.

Tillbaka