Fortnox tittar på korrelation mellan brandsöktrender och marknadsandelar

Fortnox tittar på korrelation mellan brandsöktrender och marknadsandelar

Fredric Kron-Thörnqvist, SEO-specialist, Fortnox

Fortnox är mjukvaruteknik-bolaget som utmanar den traditionella bokföringsbranschen med molnbaserade lösningar, de har nu tagit hem vinsten i kategorin Mjukvara & Teknik. Segmentet är konkurrensutsatt men Fortnox har avancerat i rollen som digital uppstickare och har fått fin synlighet sedan 2019. Fredric Kron-Thörnqvist är SEO-specialist på Fortknox, och är en av dem som ligger bakom Fortnox framgång inom organisk sökmarknadsföring. Fredric har en projektledarbakgrund och har tidigare hjälpt bland annat Saab och Stockholm Stad med innehåll, framtagning av nya webbar och sociala medier. Fredric gick till Fortnox 2019 och vann sedan Svenska SEO-priset 2020. Nedan får vi ta del av Fredrics absoluta SEO-tips samt höra mer kring hans trendspaningar om vad som blir av större betydelse framöver inom sök.

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

1. Den roligaste sök-trenden är helt klart intågandet av användarfokus som rankning-parameter på Google. Länkar från andra siter, nyckelordsanalyser, innehåll och teknik är såklart fortfarande viktigt. Men Google har börjat titta på hur schysst användarupplevelsen verkar vara på en site. Det kan handla om laddningstider, hur länge besökarna stannar, och rör sig, på sidan. Detta är bara en början, Google själva har sagt att det kommer bli än viktigare från och med maj 2021. Det ställer högre krav på oss som arbetar med trafik och synlighet att förstå och skapa bra upplevelser för våra kunder.

2. Söktrender på ditt varumärke är också något som du verkligen bör ha koll på. Hur ser sökvolymen ut i relation till dina konkurrenter? Går den upp eller ner? Det finns mycket att läsa om korrelationen mellan share of search på varumärke – och marknadsandelar, och hur förändringar i den ena, i teorin, kan påverka den andra.

3. Omnichannel-fokus blir viktigare. Vi behöver mer än tidigare förstå våra kunder och deras digitala fotspår. Var träffar vi dem? Var träffar vi dem inte? Vilka kanaler använder de, och hur används de kanalerna? Med ett mer spretigt digitalt landskap behöver vi bli bättre på att förstå våra målgrupper – och anpassa erbjudandet.

 

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

1. Inspirera genom kunskap. Det är lätt att man hamnar i fällan där man gör en keyword-analys, hittar områden med hög sökvolym och skriver content som man själv tycker är relevant. Istället bör du hitta intressanta områden, analysera sökarnas faktiska intentioner bakom frågorna, sen är det  dags att skriva innehåll – som svarar på frågorna. Det blir både lättare att ranka, och du skapar en bättre relation till dina målgrupper.

2. SEO är inget en-mans-jobb. SEO börjar bli så brett och inkluderar flera specialiteter. För att lyckas med SEO behöver vi flera olika profiler och en ledning som förstår värdet och vilka insatser som behövs.

3. Samspel mellan köpt och organiskt sök. Bara det senaste året har sökresultatet på Google förändrats väldigt mycket. Nu ser vi featured snippets, knowledge panels, produkt-feeds och olika innehållstyper. Det kan också vara så att det organiska resultatet tappar andelar till det köpta resultatet. Håll koll på dina högst presterande keywords, arbeta med en kombination av organic, paid och olika innehållstyper – se vilket typ som ger bäst avkastning.

Tillbaka