Åhléns framgångsfaktor: involvera hela organisationen i SEO-arbetet

Åhléns framgångsfaktor: involvera hela organisationen i SEO-arbetet

Frida Tobiasson, SEO-ansvarig, Åhléns

Åhléns kammade hem vinsten av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Möbler & Heminredning. Bakom Åhléns framgång står SEO-ansvarig Frida Tobiasson med ett team om cirka 30 personer. Frida började på Åhlens 2016 som content producer, där hon inledningsvis producerade produktinformation, kampanjmaterial samt redaktionellt innehåll. Rollen utvecklades sedan vidare till en renodlad SEO-roll där Frida nu befinner sig. Åhléns och Frida tog tag SEO-utmaningen för lite mer än ett år sedan, vilket kan tyckas vara sent, men pågrund utav en sen start för e-handel (2016), hamnade SEO-arbetet lite efter. “Det är först nu vi börjar komma ikapp med SEO-bitarna”, säger Frida. Frida har projektlett SEO-arbetet med hjälp utav produktägare och utvecklare. Utöver det har Frida engagerat sig i interna utbildningar avsedda för utvecklare som lett till att Åhléns alltid prioriterar SEO-arbetet i den nyutveckling som görs. Satsningar på utbildning för interna personer som arbetar innehåll har också genomförts senaste året.

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

1. Produktvisualisering. Jag tycker att man ska använda interaktiva shoppingupplevelser. Jag ser nya sätt att presentera produkter, som i sin tur hjälper kunderna att fatta rätt beslut i alla kanaler. Liveshopping och socialshopping några exempel. Här gäller det att nyttja nära kontakt med produkterna och företaget som säljer dem, för att låta kunderna ställa frågor direkt. På Åhléns har vi precis påbörjat ett test med liveshopping och ser nu hur vi kan utveckla det framåt. Det här hänger givetvis ihop med att beteenden tvingat fram en förflyttning av försäljning från fysisk butik till e-handel senaste åren.

2. Personalisering och automatisering blir viktigare och viktigare i takt med att konkurrensen ökar. Vi möts dagligen av enorma informationsflöde, här behöver vi hjälpa kunden att sålla genom att ta fram information baserat på kundens tidigare historik. Det går att använda produktdata som underlag för att kunna generera rätt produktrekommendationer etc.

3. Kundresans smidighet bör prioriteras från start till slut. Konkurrensen tätnar, och kunden får fler alternativ, då ökar kraven på ett friktionsfritt flöde.

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

1. Tänk långsiktigt. Det är lätt att prioritera åtgärder som ger resultat direkt, men det är viktigt att inte glömma det långsiktiga arbetet. Utdelning kommer inte direkt, men när resultaten väl kommer lönar det sig. Vi börjar med små steg för att visa potential, där våra SEO-case visar på stor utdelning initialt men som kan skalas upp.

2. Involvera hela organisationen i arbetet, främst utvecklare för att få de bästa tekniska förutsättningarna. Även marknadsavdelning och inköpsavdelning för att säkerställa att samtliga är på samma bana och gör samma prioriteringar. För oss på Åhléns innebär det att vi till exempel att vi optimerar kategorisering på siten efter nuvarande och kommande sortiment.

3. Prioritera och strukturera SEO-arbetet. När vi började med SEO-arbetet kändes det väldigt överväldigande då listan på det vi borde göra var enorm. Vi prioriterade efter vad som kändes mest relevant för oss som organisation. Man kan inte göra allt på en gång, men några små saker kan ge effekt. Det viktigaste av allt är att man inte pausar SEO-arbetet utan hela tiden fortsätter att springa.

Tillbaka