Betalväggen tvingade fram framgångsrik SEO-lösning

Betalväggen tvingade fram framgångsrik SEO-lösning

Natalia Granath, SEO Manager, Dagens Industri/DI-gruppen

Dagens industri blev en solklar vinnare av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Nyheter & Tidningar. Natalia Granath har sedan 2017 varit ansvarig för SEO-arbetet. Natalia sitter i nuläget i produktutvecklingsteamet, nära front – och backendutveckling samt UX och design, vilket gör att SEO-dialogen involverar flera specialister och naturligt inkluderas i roadmapen för verksamheten. Vi fick möjlighet att lyssna till hennes trendspaning samt lära oss mer om hur man genom att omfamna utmaningar skapar riktigt bra SEO.

2006 var första året då Natalia arbetade med SEO inom spel, och då var SEO inte ett lika vedertaget begrepp som idag. Efter några år inom spelbranschen, mellanlandade Natalia på några olika byråer, där hon fick erfarenhet från flera olika branscher såsom finansklustret. Det var först  efter den lärorika byråtiden Natalia landade på Bonnier i en full-stack SEO-roll där hon fortfarande är operativ. 

Nyhetsbranschen är ett konkurrensutsatt segment, men det skrämde inte Natalia, tvärtom – utmaningen gjorde att hon såg en klar möjlighet att att skräddarsy en seo-lösning som fångade målgruppens sökbeteende. Natalia gillar att arbeta storskaligt vilket ledde till en perfect match mellan hennes personliga stil och SEO-målsättningarna på Dagens Industri. En utmaning har varit betalväggen, som gjort att det ställdes höga krav på det redaktionella innehållet och synlighetsstrukturen.

 

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

  1. Trenden som är här nu är ljudkonsumtion. Medieinvesteringarna sedan ett par år tillbaka fortsätter peka tydligt åt det hållet och potentialen är fortfarande enorm, men det är få bland oss SEO:are som börjat leta efter synergier mellan ljudfiler och traditionella SEO-parametrar. Röstsök har det pratats länge om inom SEO-världen, men den här vågen är annorlunda och jag tror definitivt på fler spännande upptäckter här. 
  2. En sak som många förbiser är tillgänglighet. Det är ingen trend i sig, men det borde vara det, givet hur många som missar att finslipa en sådan fundamental bit. En sajt som är förutsägbar för screen readers kommer att prestera på alla andra sätt, även SEO-väg. User stories bör tas fram i ett samarbete mellan UX och SEO, där även Googlebot bör vara representerad som en alldeles särskild i sitt slag funktionshindrad användare.
  3. SEO är inte bara marknadsföring och rätt valda sökord. Mycket handlar om hur koden är skriven, hur redirectsen är satta, hur väl renderingsbara sidorna är, hur url-trädet ser ut ur ett helhetsperspektiv. Involvera SEO i ett mycket tidigt utvecklingsskede och låt samarbetet SEO-UX-utveckling aldrig ta slut. Hos oss i DI-gruppen är SEO placerad i samma produktutvecklingsteam som UX, design samt front- och backend, vilket gör att SEO har möjlighet till fullständig insyn i alla pågående projekt och koden som tas fram blir tydlig och förutsägbar för en googlebot. Istället för att ta emot allmänna seo-rekommendationer, som det blir upp till varje enskild utvecklare att anpassa till befintlig kod/plattform, se till att arbeta agilt. Vi formulerar problem och löser dem tillsammans, SEO-tänk växer in i vår kod på ett naturligt sätt. Varje e-handelschef bör komma ihåg att alla konverteringar från Google startar med kod som boten kan ta till sig till 100 %. Ska ni dessutom migrera er e-handel till en ny plattform – kom för all del ihåg att ta med en SEO-specialist för att inte se sin trafik haverera.

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

  1. Vi som arbetar i stor skala, vet att crawling budget is everything. Skala bort allt det onödiga, använd robots.txt, blockera, skala bort parametrar, se över pagineringslösningar, städa bort överblivna redirects, ha fungerande lösningar för avpublicerat content – och låt boten ta med sig det väsentliga; då blir chansen större att de bästa sidorna som är värda att ranka högt, tas med vid varje tillfälle boten gör besök.
  2. URL-trädet kan i vissa fall väga upp även bristfällig content, här är det viktigt att involvera SEO när ni sätter informationsstrukturen.
  3. Nyckelordsanalyser och sökvolymer i all ära, men vi vill inte ha all trafik i världen, vi vill ha trafik som konverterar. En handpåläggning och check mot user stories är ett måste. Gå igenom nyckelorden med stakeholders som kan sin målgrupp och lista tillsammans ut vad dessa ord betyder, vilken sökintention de förväntas innehålla och hur de kan tänka sig att användas under olika skeden av beslutsprocessen som leder till ett köp.
Tillbaka