Stadiums framgång: Prioritera SEO nu, skörda längre fram

Stadiums framgång: Prioritera SEO nu, skörda längre fram

Robin Liljestrand, Brand Engagement Manager, Stadium

Vinnare av Svenska SEO-priset 2020 inom kategori Sport & Fritid blev stadium.se. Det är för andra året i rad som sajten tar hem priset i sin kategori vilket är väldigt imponerande. Bakom rodret har vi Robin Liljestrand som numera titulerar sig Brand Engagement Manager men som fortfarande har det övergripande SEO-ansvaret på stadium.se.

Stadiums fokus är att investera i långsiktig SEO där resultaten kommer relativt långt fram. Först då kan man skörda frukten av hårt arbete. Långsiktigheten kräver tålamod och uthållighet, vilket är två viktiga parametrar enligt Robin. Strategin för i år skiljer sig inte nämnvärt åt från föregående år: “Det vi jobbade med förra året jobbar vi fortfarande med i år. Så mina tips skiljer sig inte nämnvärt mot i fjol.” säger Robin.

Vilka tre trender inom e-handel tycker du varje e-handelschef bör ha koll på?

Det finns alltid massa roliga trender inom e-handeln och det är häftigt att se hur företag snabbt anpassar sig efter omvärlden. Speciellt nu i den rådande pandemin. Först och främst gäller det att följa kunden och försöka förutse nästa steg, vilket i vissa fall kan kännas helt omöjligt. Men så länge man försöker, lägger vikt på rätt saker och fattar aktiva beslut så rör man sig ofta i rätt riktning. Börja testa nytt och var beredd på att snabbt kunna ändra eller rent av avveckla nya initiativ snabbt. Så det gäller att inte lägga ner allt för stora investeringar i form av tid och pengar i projekten till en början, utan känn av och skala sedan upp eller ner, beroende på hur det mottas av kunden. Olika former av liveshopping är en trend jag tycker är intressant och som jag tror kommer ta ännu mer fart under 2021.

Kan du delge tre SEO-tips kring hur ni jobbar lyckosamt med att ranka högt på Google?

1. Se till att ha en tydlig och strukturerad sida som gör det lätt för Google att peka rätt. Spreta alltså inte med ditt innehåll, utan ha dedikerade sidor för varje valt område.

2. Välj ut dina nyckelkategorier och fokusera på dem. Sedan jobbar du aktivt och långsiktigt med att stärka och utvärdera utvecklingen.

3. Sprid kunskapen internt i bolaget. När medarbetarna har en förståelse för hur SEO fungerar och vilken enorm kraft det har minimerar det risken för fel. Och vem vet, det kanske visar sig att det finns dolda SEO-talanger i organisationen som driver på utvecklingen från flera håll. För det är viktigt att poängtera: lyckat SEO-arbete är inget som en person kan göra själv, utan det krävs att alla som jobbar med sidan jobbar åt samma mål.

Tillbaka