Prisjakt.nu, Sveriges största jämförelsesajt, utsågs till “Årets Raket” av Svenska SEO-priset 2022 med Alexander Bergström i spetsen. Alexander är en del av SEO-teamet, som numera är ett team på 3 personer. I teamet har fokuset legat på teknisk SEO där stora förändringar har genomförts sen 2021 vilka troligtvis är den största faktorn till att Prisjakt.nu vann Svenska SEO-prisets prestigefyllda kategori “Årets Raket”.
I augusti 2021 så befann vi oss på något utav en platå på Google. Vår organiska synlighet var påväg åt rätt håll, men det gick ganska långsamt och Prisjakt låg fortfarande kvar på lägre nivåer av organisk synlighet än vad vi gjort historiskt, t.ex. 2018. Vid den här tidpunkten hade också vår branschkollega Pricerunner just ökat sin synlighet signifikant i en av de många Google uppdateringar som släpptes sommaren 2021.
Under det senaste året har fokus legat på skalbara SEO lösningar som kan rullas ut över hela sajten. Eftersom vi finns på sju marknader så är det även bra om t.ex. tekniska SEO initiativ funkar i flera länder. Vidare behövde vi även tänka på lokalisering och anpassa SEO-strategin för varje land. Vi ser att det skiljer sig vad gäller söktrender från land till land. Det söks en hel del på Black Week i de nordiska länderna och i viss mån även i Tyskland, men Black Week är inte lika vedertaget som koncept i t.ex. Frankrike och andra länder i Europa.
I stort sätt arbetar vi med inhouse med SEO idag och i år har SEO teamet även växt från 1 till 3 personer. Ibland bollar vi SEO med andra SEO:are från Schibsted koncernen eller med andra branschkollegor. Det har hänt tidigare att vi tagit in byråer för enskilda audits.
Teknisk SEO har fått stå i fokus. Vi har letat efter skalbara initiativ som kan ha stor effekt över många olika sidtyper som produktsidor, kategorisidor och liknande. Vi har även utvecklat våra tekniska förutsättningar, t.ex. med strukturerad data och vad våra skribenter kan göra i våra publiceringsverktyg.
Vi har även lagt tid på vårt arbete med E-A-T och med Prisjakt Experter har varit viktigt. Ser det som en viktig del av SEO arbetet framåt för att i den mån det är möjligt “framtidssäkra” vår SEO.
När det kommer till länkar så får vi ut stora SEO värden av det arbete som vårt PR-team och våra country managers gör med traditionell PR. I veckan citerades t.ex. vår Black Friday data av The Telegraph och Daily Mirror i Storbritannien.