close button

Nomineringen för 2024 har stängt

Vinnarna kommer presenteras på prisutdelningen den 4:e oktober.

Svenska Seo Priset

Fokus på skalbara SEO-initiativ som påverkar många sidtyper

Prisjakt.nu, Sveriges största jämförelsesajt, utsågs till “Årets Raket” av Svenska SEO-priset 2022 med Alexander Bergström i spetsen. Alexander är en del av SEO-teamet, som numera är ett team på 3 personer. I teamet har fokuset legat på teknisk SEO där stora förändringar har genomförts sen 2021 vilka troligtvis är den största faktorn till att Prisjakt.nu vann Svenska SEO-prisets prestigefyllda kategori “Årets Raket”.

Vad var ert utgångsläge i augusti 2021?

I augusti 2021 så befann vi oss på något utav en platå på Google. Vår organiska synlighet var påväg åt rätt håll, men det gick ganska långsamt och Prisjakt låg fortfarande kvar på lägre nivåer av organisk synlighet än vad vi gjort historiskt, t.ex. 2018. Vid den här tidpunkten hade också vår branschkollega Pricerunner just ökat sin synlighet signifikant i en av de många Google uppdateringar som släpptes sommaren 2021.

Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året? 

Under det senaste året har fokus legat på skalbara SEO lösningar som kan rullas ut över hela sajten. Eftersom vi finns på sju marknader så är det även bra om t.ex. tekniska SEO initiativ funkar i flera länder. Vidare behövde vi även tänka på lokalisering och anpassa SEO-strategin för varje land. Vi ser att det skiljer sig vad gäller söktrender från land till land. Det söks en hel del på Black Week i de nordiska länderna och i viss mån även i Tyskland, men Black Week är inte lika vedertaget som koncept i t.ex. Frankrike och andra länder i Europa.

Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)

I stort sätt arbetar vi med inhouse med SEO idag och i år har SEO teamet även växt från 1 till 3 personer. Ibland bollar vi SEO med andra SEO:are från Schibsted koncernen eller med andra branschkollegor. Det har hänt tidigare att vi tagit in byråer för enskilda audits.

Hur har ni prioriterat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik? 

Teknisk SEO har fått stå i fokus. Vi har letat efter skalbara initiativ som kan ha stor effekt över många olika sidtyper som produktsidor, kategorisidor och liknande. Vi har även utvecklat våra tekniska förutsättningar, t.ex. med strukturerad data och vad våra skribenter kan göra i våra publiceringsverktyg.

Vi har även lagt tid på vårt arbete med E-A-T och med Prisjakt Experter har varit viktigt. Ser det som en viktig del av SEO arbetet framåt för att i den mån det är möjligt “framtidssäkra” vår SEO.

När det kommer till länkar så får vi ut stora SEO värden av det arbete som vårt PR-team och våra country managers gör med traditionell PR. I veckan citerades t.ex. vår Black Friday data av The Telegraph och Daily Mirror i Storbritannien.

Vad är dina bästa SEO-knep/tips?

  • Googla det du vill ranka på. Gör en manuell analys och SERP:en. Vad är det för typ av sajter som rankar där? Kolla gärna upp dem i Ahrefs också. Hur stark eller svag är den svagaste sajten som ändå lyckas ranka på förstasidan för sökordet? Det funkar bättre att kolla så än att använda inbyggda metrics som keyword difficulty som ändå inte funkar så bra i Sverige.
  • Prata inte bara om SEO-värden när du pratar om SEO internt. I många fall så uppstår win-win situationer och sånt som kan vara bra för SEO kan även hjälpa andra affärsområden, och vice-versa. Nya landningssidor kan även användas av paid social eller paid search team, och det kan finnas stora PR-värden i SEO länkbeten osv.
  • Hitta ett bra upplägg internt för att regelbundet skapa nytt innehåll och content på sajten. T.ex. kom överens om att ha ett månadsmöte eller arbeta gemensamt med månadens sökord.
  • Kör unlinked mentions för att få in fler länkar.
Dela: