close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Vinnare Bästa digitala PR kampanj: Asket

    I kategorin Bästa digitala PR kampanj har juryn tittat på länktillväxt. Och här kunde man se Asket på 997 nya sajter under året och därmed lyckades de ta första platsen i Svenska SEO-priset.

    Sarah Arts har titeln Head of Marketing and Communications hos Asket. Hennes karriär inom kommunikation sträcker sig 10 år bakåt med, med bland annat Dyson som tidigare arbetsplats. På Asket jobbar hon hårt för att kommunicera deras filosofi, som grundar sig i att motverka fast fashion och i stället satsa på en permanent välgjord kollektion. 

    Vad var ert utgångsläge i augusti 2020?

    Vi hade under våren känt av att vi nått ett lokalt maximum i vad vi hade gjort de tidigare 2 åren. I augusti hade vi precis lanserat vår nya strategi med PR-byråer som hjälpte oss bygga länkar, vi hade börjat skriva egna artiklar och satt en plan för tekniska förbättringar som skulle genomföras de kommande 12 månaderna för att ta oss ur den positionen.

    Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året?

    Vi satte upp ett ambitiöst mål att växa 100% i organisk trafik. Vi förstod snabbt att vi behövde en skalbar lösningar för att växa så pass mycket med samma team. Vårt in-house team gör ett fantastiskt arbete redan  – men saknade bandbredd.

    Vi planerade in kvartalsvis stora announcement som var såpass intressanta att de skulle leda till backlinks bortom vad PR kunde erbjuda. Ett exmpel är vår lansering av ett whitepaper för mer hållbar packetering som har givit oss nya länkar under hela året.

    Dels började vi jobba mer med PR-byråer som kunde hjälpa oss kontakter till prominenta publicister – kontakter vi inte haft bandbredd eller möjlighet att nå utan dem. Vi har även jobbat med “news alerts” med en rad platformar, uppdaterat presskit och färdigskrivna artiklar, länkar mm.

    Självklart har vi jobbat mycket på det tekniska vid sidan av.

    Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)

    Vi sköter allt SEO-arbete inhouse. Vi jobbade med byråer för ett par år sen men såg vi kunde göra mer snabbare med hög kvalitet in-house. De byråer vi jobbar med är in SEO-byråer utan PR som hjälper oss bygga länkar.

    Hur har ni prioritierat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik?

    Vi har lagt majoriten av vår tid på att bygga länkar och få in bra trafik.

    Vi jobbar löpande med att teknik och följa med i uppdateringar för best practice. Dock kräver detta IT-resurser så vi får prioritera det med highest impact och lowest effort.

    Innehåll är vårt nästa steg där vi bygger ut en struktur för att få trafik bortom produkten. För ett ungt varumärke som satsar på en tidlös kollektion istället för trend och säsongsdriven affärsmodell limiterar det oss i mängden trafik vi kan få men det gör att vi får tänka smarta helt enkelt.

    Vad är dina bästa SEO-knep/tips?

    Jobba långsiktigt och bygg en roadmap. Prioritera det som gör stört impact för minsta ansträngning först.

    Dela: