Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Finans & Försäkring tilldelas Folksam. Som en del i bolagets digitala satsning hittar vi Christian Olofsson. Christian leder Folksams SEO-arbete tillsammans med ett tvärfunktionellt team om 6 medarbetare med varierande inriktning kallat “Digital Försäljning”. Teamets gemensamma målsättning är att driva på transformationen att gå ifrån inkommande samtal till att hantera en större mängd inkommande ärenden online.
Byråerfarenheten från sökjätten iProspect har gett Christian erfarenhet av att arbeta med flera olika branscher där arbetssättet delvis präglats av att testa mycket, titta på andra branscher och plocka russinen ur kakan. Arbetssättet lämpar sig bra för Christian i sin nya roll då Folksam agerar i ett extremt konkurrensutsatt segment. Den stora skillnaden mellan byråvärlden och inhouserollen som Christian har idag är att det framförallt är fler möten inhouse. “Sen känns det som att man blir en del av organisationen på ett helt annat sätt, att jag kan påverka mer, och har möjligheten att arbeta tightare med andra avdelningar.” säger Christian.