Vinnare av Svenska SEO-priset 2022 i kategorin Finans & Försäkring blev Börskollen.se. Börskollen.se är appen som samlar alla börsnyheter på ett och samma ställe. Nyheterna erbjuds kostnadsfritt och målsättningen har varit att samla alla nyheter för en börsintresserad person under ett tak. Under det senaste året har Kristoffer och Daniel ägnat stor del av sin tid att optimera sitt SEO-arbete – med utgångspunkten i sin data kring användarna.
För drygt ett år sedan hade vi kommit igång rejält med vårt SEO-arbete och börjat se de möjligheter som det kunde erbjuda. Målsättning var kort och gott att bara fortsätta på inslagen väg, samt att ständigt hålla oss nyfikna och lyhörda på den feedback vi får från vår egen data samt via externa kanaler av olika slag.
Vi har inte haft några konkreta målsättningar i termer av “X sökvolym” eller dylikt, utan snarare fokuserat på att hitta en strategi och process som fungerar för vår del (och givet den tid vi har att lägga) för att löpande kunna skala upp vårt SEO-arbete. Målet från start var att hitta en “formula” som fungerar för oss/Börskollen och därefter att fortsätta skala upp den successivt över tid, horisontellt och vertikalt. Givetvis följer vi utvecklingen med hjälp av tracking för att se vad som funkar och inte.
Vi gör numera huvuddelen av arbetet på egen hand. I startskedet för ett par år sedan tog vi dock hjälp av en byrå som gjorde en större genomgång av vår hemsida, samt att vi hade dem som strategiskt bollplank under en period. Vi har också tagit hjälp av en annan byrå (samt frilansare) för löpande framtagning av innehåll.
Vi har lagt vår energi på en mix av alla dessa delar; löpande arbete med länkar, nödvändig anpassning och prestandaoptimering av vår hemsida samt inte minst bra, anpassat innehåll. När det kommer till länkar och länkbygge är riktigt bra innehåll en stor drivare, innehåll som andra vill dela och länka till.
Content is king! Det går inte att komma runt att bra, korrekt anpassat innehåll som besvarar sökarens intent är direkt avgörande. För varje år som går blir Googles algoritmer allt mer sofistikerade och “enkla genvägar” blir allt färre och mer ovanliga. Det är med andra ord bara att kavla upp ärmarna och göra jobbet!