Vi gratulerar Kronans Apotek och Daniel Larsson till vinsten av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Apotek & Hälsokost! Daniel har varit ansvarig för kronansapotek.se’s strategiska SEO-arbete sedan november 2018 och har tillsammans med sitt team fokuserat på att sökmotoroptimera sajtens content samt förbättra sajtens prestanda. Daniel har en bakgrund inom träningsbranschen som skribent, redaktör och chefredaktör.
1.Tänk bredare än e-handel
Det viktiga i alla lägen är kunden och kundens upplevelse – oavsett om den sker digitalt eller i en butik. Därför är det viktigt att man försöker hitta sätt att få den digitala och den fysiska verksamheten att samverka – inte att separera dem från varandra. De digitala kanalerna är viktiga för dina fysiska butiker och vice versa. Även om fler och fler köp sker online kommer det alltid finnas plats för det fysiska mötet. Ett tydligt exempel på det är att många som från början var renodlade digitala spelare nu även öppnar fysiska butiker.
2. Alternativa handelsplattformar
Detta är en ökande trend och det tydligaste exemplet är såklart Amazon. Att följa utvecklingen av dessa plattformar är viktigt, även om man i dagsläget inte är intresserad av att finnas där själv. Framförallt ser jag en potentiellt högre konkurrens i SEM och SEO på sikt från till exempel Amazon.
3. Frihet att jobba från valfri plats
Det här är en trend som tvingats fram under 2020 på grund av COVID-19, men jag tror också att det är en trend som är här för att stanna. Anställda med mer frihet, flexibilitet och förtroende att jobba från valfri plats har lättare att få ihop vardagen och det gör att man får ännu bättre förutsättningar att prestera i jobbet.
1. Prioritera
Eftersom det tar tid att ranka högt i det organiska söket är det viktigt att skapa sitt content med god framförhållning. Det som är viktigt för dig att ranka högt på om 3-6 månader behöver du jobba med nu. När det gäller SEO finns det alltid massor av saker man kan göra och förmågan att prioritera dessa utefter vad som har störst effekt och vad som är de lägst hängande frukterna kommer vara viktig för att maximera dina resultat.
2. SEO-dutta inte
Vill du har framgång med ditt SEO-arbete är det viktigt att du gör det ordentligt. Att ändra någon titel här och där istället för att göra ett grundligt jobb kommer inte duga. SEO är ett långsiktigt arbete som ger långsiktiga resultat och därför är det viktigt att det utförs helhjärtat. Gör du det kan det innebära intäkter och trafik till din sajt i flera år framöver.
3. Samarbeta med kollegor utanför SEO-teamet
Det här kanske inte är ett direkt rankingtips men det är en viktig faktor för alla som jobbar med SEO att tänka på. Alla arbetsområden inom digital försäljning hänger mer eller mindre ihop och påverkar varandra. Det är därför viktigt för dig som jobbar med SEO att samarbeta med dina kollegor inom sortiment, kampanj, SEM etc. Deras jobb påverkar ditt och vice versa. En sortimentsbreddning ger dig nya sökord att ranka på, för SEM är det viktigt att landningssidorna är SEO-anpassade och som SEO-ansvarig sitter du även på massor av data som andra inom organisationen har nytta av. Det kan vara allt från varumärkeskännedom på Google till vilka produkter som eftersöks och när efterfrågan på dessa är som högst.