Eon.se har under föregående år haft en ökning med 10 000 besökare/månad och en synlighet på närmare 100 000 besökare/månad i ett otroligt tufft segment. Därav är vinsten i kategorin El & Energi otroligt välförtjänt.
Hugo Sjöblom, med bakgrund inom e-handelsbranschen, är den som varit ansvarig för eon.se sedan februari 2020. Han har tillsammans med övriga i sitt team, samt byrån Starcom – Publicis Media, fokuserat på att sökmotoroptimera sajtens content samt förbättra sajtens prestanda.
Vi (E.ON) har jobbat proaktivt med SEO under en längre tid och vi gjorde ett rätt stort contentarbete där SEO var i fokus under H2 2019 som vi såg stor effekt på under 2020. Vi hade en stor uppgång av organisk synlighet under 2019 och framförallt H1 2020 där vi jobbade upp våra positioner inom flera olika affärer och områden. Så man kan säga att utgångsläget i augusti 2020 var minst sagt bra och vi hade fina positioner på våra viktigaste sökord.
Målsättningarna har varit att bibehålla de fina positioner som vi haft, men att sätta fokus på affären och faktiskt skapa organisk trafik som också konverterar i form av leads. E.ON är ett väldigt stort företag med många olika typer av affärer där kundresan skiljer sig åt och därav har vi haft olika målsättningar med respektive affär. Vissa affärer ligger längre fram i sitt arbete vilket gör att man får fokusera mer på optimering, medans andra affärer handlar det mycket om att skapa nytt innehåll som engagerar.
Vi har ett team som består av ett antal personer som jobbar med textarbete och att skapa sidor direkt på eon.se. Jag är anställd som SEO Specialist för att hålla ihop alla trådar kring arbetet med SEO, sedan försöker vi att involvera så många personer som möjligt på företaget för att lära ut SEO och driva alla projekt framåt. Dessutom har vi ett tätt samarbete med mediabyrån Starcom där vi jobbar dagligen med olika SEO-initiativ kring eon.se.
Prioriteringen har varit lite olika under olika perioder och olika beroende på vad det är för område man jobbar med. Generellt sätt är innehåll alltid prio 1 enligt mig. Vi jobbar mycket med att skapa mer fördjupande och engagerande innehåll och på den vägen driva vår organiska trafik. I början av året lade vi mycket tid på att se över så att sidan överensstämmer med Googles riktlinjer för Core Web Vitals och då var såklart teknik ett stort fokusområde. Länkar är inget som vi har prioriterat utan satsar på att skapa bra innehåll och på den vägen få naturliga länkar. Länkar är dock något vi har diskuterat mycket under året och är ett ämne där vi absolut skulle kunna vara mer proaktiva.
Som jag svarade tidigare så kommer content alltid vara i centrum och jag tror det är viktigt att förstå att det finns inga quick wins när det gäller SEO. Det är ett långsiktigt arbete som man aldrig riktigt blir klar med och därav tror jag att envishet och tålamod är två egenskaper som är superviktigt att ha. När det gäller andra tips är det viktigt att förstå att man inte kan göra allting själv, utan de som jobbar bäst med SEO är dem som bygger upp ett starkt team och samtidigt en bra struktur i sitt arbetssätt. Man är ej bäst på allting själv, utan det är väldigt viktigt att bygga ett team med olika typer av kompetens för att kunna skala upp sitt arbete och om du samtidigt bygger ett strukturerat arbetssätt för de olika arbetsuppgifterna som finns. Ett annat tips som jag tycker är viktigt är att istället för att hela tiden skapa nytt innehåll titta på vad ni har för innehåll idag och se om ni kan uppdatera och ändra det. En bra internlänkning på en sida är också något som ibland kan glömmas bort och underskattas enligt mig.