close button

Dags för
nominering
2022!

Vem tycker du ska vinna
  Svenska SEO-Priset 2022?

 Skicka in din nominering
senast 31a augusti.

    Svenska Seo Priset

    Årets vinnare i kategorin Skönhet är Eleven, som under året har ökat sin trafik med 40%, samtidigt som man ser stora tapp inom branschen. Eleven är numera en del av Youty Group, ihop med Nordicfeel och Blush. 

    Matilda jobbar som e-commerce manager på Youty Group och är därför högst delaktig i Elevens vinst i kategorin Skönhet. Matilda har jobbat på Youty Group sen ett år tillbaka, och hon har bakgrund inom e-handel och digital marknadsföring. Dessutom har hon ett extra stort intresse för kreativ problemlösning och datadrivet arbete, vilket ju inte är en nackdel när det kommer till just SEO.

    Vad var ert utgångsläge i augusti 2020?

    Vi kom från ett tidigare plattformsbyte som hade påverkat vår organiska trafik negativt. Detta gjorde att vi tog in en byrå som hjälpte oss att komma på rätt bana igen. Dessutom satte vi också upp en bättre struktur för SEO arbetet internt.

    Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året?

    Målsättning under året har varit att komma upp i tidigare nivåer, men även att gradvis öka den organiska trafiken på ett kvalitativt sätt.

    Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)

    Vi jobbar med en byrå som genomför analyser och sätter agendan för vårt arbete och vi har regelbundna möten där vi går igenom actions och fokusområden för SEOn. På mötena deltar vår byrå, e-com och content teamet för att alla inblandade ska ha en tydlig bild över vilka delar vi gemensamt fokuserar på framåt. Vårt content team inhouse gör ett fantastiskt jobb med att prioritera SEO arbetet trots att man även har många andra stora projekt.

    Hur har ni prioriterat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik?

    Vi försöker jobba så heltäckande det går med alla delar för att nå bästa möjliga resultat.  

    Vad är dina bästa SEO-knep/tips? 

    Att faktiskt sätta av tid för det operativa arbetet. Det är sällan SEO som brinner mest och dessutom tar det längre tid att se resultatet jämfört med andra trafikkanaler där man får mer av en instant reward. Det handlar om att faktiskt göra jobbet med SEO för att nå resultat, och framför allt för att se resultaten.

    Dela: